dym z regulatora

Tematy dotyczące problemów z elektryka i elektroniką.
Wiadomość
Autor
Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

dym z regulatora

#1 Post autor: Pianek »

słuchajcie kochani!! pomocy
Dzis włożyłem aku do wiaderka i chciałem uruchomić
wtem poczułem smród i ujrzałem dym z Regulatora nap.
masakra.odłaczyłem i nie wiem co dalej robic...



PROSZĘ O POMOC :sorry:

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#2 Post autor: james »

Aku włożyłeś po zimowej przerwie tak? Wcześniej normalnie jeździłeś i nie było niepokojących objawów? Jakie regulator? Oryginał? :)

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#3 Post autor: Pianek »

Tak po zimowej przerwie.orginał.

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#4 Post autor: james »

Okej. Ja bym zaczął od sprawdzenia instalacji, jeżeli będzie w porządku to najprawdopodobniej regulator do wymiany (chyba, że masz możliwość sprawdzenia regulatora u kogoś/od kogoś to warto od tego zacząć).
Na początek sprawdź stan styków w regulatorze i kostki (czy jakieś końcówki nie są zaśniedziałe). Sprawdź też masowanie reglera.

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#5 Post autor: Pianek »

na zakończenie sezonu zdjąłem owiewki i gmole, czyściłem styki elektryczne wtryskując preparat do elektryki . Rozłączałem kostki od:
kierunki przód
lampa przód
gniazdo zapalniczki
wskaźnik paliwa

Zdjałem równiez zbiornik paliwa
Kilka dni w stecz skręciłem wszystko do kupy no i dzisiaj włożyłem aku i taka checa.Smród, dym i tyle.Bezpiecznik główny 30 cały nie spalony.Pomyslałem że może masy gdzieś nie trzyma. No ,gupi, jestem w tej sytuacji.

Dzięki James.
Znam pewnego magika od moto więc jutro z mierniczkiem posprawdzamy wszycho.
Dam znac.hej

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#6 Post autor: james »

Pianek pisze:Rozłączałem kostki od:
kierunki przód
lampa przód
gniazdo zapalniczki
wskaźnik paliwa
To na 99% nie ma wpływu.
Co to był za preparat? Może poszło zwarcie, a może spray słabo (wcale) odparowuje i gdy regulator dostał wyższą temperaturę (a w Viadrze może mieć i 60stopni...) to zaczęło się wytapiać?
Pianek pisze:Znam pewnego magika od moto więc jutro z mierniczkiem posprawdzamy wszycho.
Tego nie chciałem proponować, bo trzeba odpalić moto. Jeśli już idziemy w te stronę to możesz sprawdzić jakie jest napięcie na regulatorze, jakie na aku i co się dzieje na kostce alternator-regulator, czy czasami się poważnie nie grzeje.

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#7 Post autor: Pianek »

CLEAN TRONIC środek do czyszczenia klem i styków.
Dwa lata temu jak sobie przypominam stałem na skrzyżowaniu i czekałem na światło i wtedy silnik zgasł i nigroma nic nie kreciło.po kilku minutach gdy juz zasapałem sie pchakjąc go pod górkę spróbowałem go odpalić i pojechałem dalej jakby nigdy nic.Hymmm a może już wtedy umierał regulator.Praca silnika tez nie była już równomierna,Czasami dało sie slyszeć metaliczny stuk w silniku wtedy spadał na chwile z obrotów i znowu odzyskiwał moc.Nie wiem co mam mysleć no ale jutro posprawdzam kostki i styki i wykonam pomiary napiecia.

Ten preparat wtrysnąłem również w stacyjkę, przełączniki świateł, klakson bo zmieniara świateł i kierunki czasem się zacinały.Teraz dzialaja elegancko.Czy to mogło spowodować jakieś zwarcie? Hmm...

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#8 Post autor: james »

Skoro to był specjalistyczny spray to faktycznie mało prawdopodobne, żeby poszło zwarcie. Spotkałem się na jakimś forum z podobnym opisem i przyczyną była spalona kostka przy głównym bezpieczniku (30A)... Sprawdź jeszcze kostkę pod bakiem.

Temat dłuuugi, ale warto poczytać:
http://www.hondavaradero.pl/phpBB3/view ... ?f=4&t=673

A tutaj instrukcja, jak sprawdzić ładowanie (gdzieś w tym temacie jest chyba lepsza):
http://www.hondavaradero.pl/phpBB3/view ... =90#p55913

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#9 Post autor: Pianek »

ok sprawdze.dzieki

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#10 Post autor: Pianek »

Miałeś rację James spalony główny bezp, kostka zesmażona regiel padł.Mam od zioma drugi więc na dniach zapakuje i sprawdze. Kostke rozprułem , zlutowałem na nowo wsówki i połączyłem z przewodami.Zobaczymy co z tego wyjdzie. Przy okazji zauważyłem gdy zdjałem zbiornik że mam ułamany element mocujący linke ssania przy gwincie za co{ serdecznie} dziękuję mechanikowi z Olsztyna który tak umiejetnie rozbierał gaźniki.Partactwo.No nic kolejne zadanie do zrealizowania przed sezonem.

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#11 Post autor: Pianek »

dodam jeszcze że prąd powrócił. Tzn kręci rozruch bez regla.Gdy podłaczam stary regiel wszycho znika.

Pozdro.

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: dym z regulatora

#12 Post autor: płock1964 »

Pianek pisze:Miałeś rację James spalony główny bezp, kostka zesmażona regiel padł.Mam od zioma drugi więc na dniach zapakuje i sprawdze. Kostke rozprułem , zlutowałem na nowo wsówki i połączyłem z przewodami.Zobaczymy co z tego wyjdzie. Przy okazji zauważyłem gdy zdjałem zbiornik że mam ułamany element mocujący linke ssania przy gwincie za co{ serdecznie} dziękuję mechanikowi z Olsztyna który tak umiejetnie rozbierał gaźniki.Partactwo.No nic kolejne zadanie do zrealizowania przed sezonem.
A to już zostało rozwiązane, proszę :
http://www.hondavaradero.pl/phpBB3/view ... lit=ssanie
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#13 Post autor: Pianek »

JEST LIPA BO CHODZI TUTAJ O METALOWĄ NAGWINTOWANĄ KOŃCÓWE POŁĄCZONĄ Z KORPUSEM GAŹNIKA.TO WŁAŚNIE TO JEST WYŁAMANE.koŃCÓWA LINKI Z PLASTIKEIM JEST OK ALE W TYM NAKRĘCANYM PLASTIKOWYM ELEMENCIE TKWI KAWAŁEK METALOWY Z GWINTEM.NIE ROZBIERAŁEM JESZCZE TEGO BO BYŁEM ZBYT OBRUSZONY TYM FAKTEM I PARTACTWEM MECHANIORA KTÓRY TO ZEPSÓŁ.JAK SIĘ USPOKOJĘ TO ZNOWU PODEJDE DO TEGO TEMATU.POMYSLAŁEM ŻEBY TO MOŻE POTRAKTOWAĆ JAKĄŚ POKSYLINĄ?
NAPRAWIĆ TRZEBA.



pOZDRAWIAM

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#14 Post autor: james »

Dobrze, że znalazłeś przyczynę - źle, że wiąże się to z kosztami. Jeżeli główny bezpiecznik padł a kostka zmieniła kształt to trzeba przeprowadzić pełną "diagnostykę" układu ładowania, czyli alternator, regulator (tutaj wiemy już, że jest koniec), dwie kostki i aku. Wieczorem opiszę Tobie dokładnie co warto zrobić :)

Przy okazji, nie KRZYCZYMY ;)

Awatar użytkownika
staciek
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 402
Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
Imię: Staszek
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
Kontakt:

Re: dym z regulatora

#15 Post autor: staciek »

james pisze: Wieczorem opiszę Tobie dokładnie co warto zrobić :)
Chętnie i ja poczytam, mam właśnie rozbebeszony dostęp do reg i kostek. :isok2:

U mnie na szczęście nic nie dymiło (uff) :why: ale kostki lekko ciepłe więc styki poczyściłem i ....

zacząłem diagnostykę wg schematu:

1. Sprawdzamy akumulator (odłączony od obwodów motocykla)
- 13,0 - 13,2 V - idź do punktu 2
- poniżej 12,3 V - aku do bani
- 12,3 V - 13,0 - doładować aku

2. Podłącz aku i sprawdź wypływy prądu na wyłączonym zapłonie
(podłączasz + normalnie, a do bieguna - w aku i do kabla - w moto multimetr)
- poniżej 2,5 A - idź do punktu 4
- powyżej 2,5 A - idź do punktu 3

3. Odłącz regulator i sprawdź ponownie wypływ z aku
- poniżej 2,5 A - regulator do wymiany
- powyżej 2,5 A - zwara w instalacji lub uszkodzony włącznik zapłonu (ignition switch) 

4. Opory na alternatorze
(każdy pin we wtyczce od alternatora z każdym; wszystkie żółte)
- 0,1 - 1,0 oma (20 st. C) - idź do punktu 5
- poza powyższym zakresem - alternator do bani

5. Sprawdzanie ładowania
(przy 5000 obr/min, na rozgrzanym silniku i włączonych długich światłach  )
- napięcie aku z pkt. 1 < sczytana wartość ładowania < 15,5 V - USZKODZONY AKU   
- sczytana wartość ładowania nie mieści się w powyższym zakresie - punkt 6

6. Sprawdzamy napięcia i opory na regulatorze
a) obwód ładowania aku - czerwono/biały z zielonym - napięcie z aku (pkt. 1)
b) obwód alternatora - żółty z żółtym - 0,3 - 0,5 oma
c) obwód masy - zielony z masą - powinno być przewodzenie (?)

- wszystkie powyższe pomiary ok (a, b, c) - regulator do wymiany
- któraś z powyższych nie halo - przerwany badany obwód lub brak albo słabe kontakty w obwodzie lub zwarcie w badanym obwodzie



i prawie wszystko jest cacy... :oczy:

za wyjątkiem punktu 6b (pomyliłem się wcześniej pisząc 6a :bagin: ) - jak mierzyłem opór to jest bardzo duży (podchodzi pod M omy) ...
nie jestem elektrykiem, ale tak się zastanawiam, czy w tym punkcie nie ma błędu; bo np w 4 punkcie mierzona u mnie wartość wynosi 0,7 oma

napięcie ładowania - na zimnym uruchomionym silniku - mierzone na akumulatorze - 14,3-14,5V
na rozgrzanym (tzn. po tym jak pracował wentylator i się wyłączył) mierzone na akumulatorze 13,5-13,7V

ale napięcie mierzone na kostce (kable zielony/czerwony) - nie zależnie od temperatury silnika - 14,0-14,3V

Akumulator naładowany i sprawny - wszystko działa - tylko martwią mnie te dwie sprawy :down: :
- punkt 6b (pomyliłem się wcześniej pisząc 6a :bagin: ) schematu
- różnice napięcia

i zastanawiam się, czy faktycznie nie zrobić "słynnego mostka" :S

SD02 :cool1:
Ostatnio zmieniony śr lut 19, 2014 11:55 pm przez staciek, łącznie zmieniany 1 raz.
;* Varadero XL 1000

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”