dym z regulatora

Tematy dotyczące problemów z elektryka i elektroniką.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#16 Post autor: james »

Więc...
Najczęściej uszkodzenie regulatora pojawia się w wyniku problemu z aku lub z instalacją (kostki). Bardzo często wraz z reglerem odchodzi również alternator, ale po kolei.

Do sprawdzenia masz kilka rzeczy:
+dwie kostki
Pierwszą już opanowałeś (tą przy głównym bezpieczniku). Warto dodatkowo zabezpieczyć styki przed korozją jakimś preparatem - ja używam Kontakt Spray, ale każdy inny przeznaczony do tego też się nada. Piny, które są w przekaźniku rozrusznika także warto przeczyścić. Wyciągnij aku lub główny bezpiecznik, żeby nie mieć zwarcia.
Druga znajduje się pod bakiem, po lewej stronie. Potrafi ona nabroić a nawet uszkodzić alternator - ja moją wywaliłem i polutowałem przewody na stałe, jednak u Ciebie jeszcze nie wiemy co z alternatorem, to też narazie się wstrzymamy.

+regulator
Już wiemy, że jest martwy. Warto przeczyścić styki w kostce i sprawdzić masę z ramą a także odświeżyć przewód od masy, przykręcany do regulatora - brak masy wiąże się z wyższą temperaturą urządzenia lub w skrajny przypadkach z jego uszkodzeniem.

+alternator
Wypinamy wtyczkę z pod baku, czyścimy styki. Odpalamy moto i później miernikiem z ustawionym prądem zmiennym sprawdzamy parami przewody - na każdym powinno być to samo. Tutaj potrzebny jest również test na rozgrzanym silniku przy 5000 obrotów, tylko do tego przydałby się regulator. Raz, że aku dostanie bez niego, to jeszcze alternator nie będzie miał gdzie oddać energii. Jeśli uda się Tobie złożyć sprzęt z pożyczonym regulatorem to sprawdź napięcia - powinno być około 50V, przy włączonych światłach, przy 5000 obrotów.

+aku
Tutaj niestety nic nie poradzę w sprawie kontroli, bo nie wiem. U mnie problem był albo z leciwością aku, albo ze zwarciem na celach. Problem rozwiązałem, wymieniajac go. Załóżmy, że u Ciebie jest okej.

+masa główna
Bardzo ważny aspekt to masa z silnikiem. Znajduje się ona z tyłu, pod napinaczem rozrządu. Proponuję przeczyścić i zakonserwować preparatem. Jeżeli nie masz osłony amortyzatora, to bezwzględnie trzeba to zrobić (przypuszczam, że przed Tobą, nikt oprócz fabryki tego nie robił :) )

+kontrola
Zakładamy, że kostki są już wyczyszczone, alternator sprawny, regulator wymieniony. Teraz musimy sprawdzić różnicę napięć pomiędzy regulatorem a akumulatorem podczas pracy silnika. Zazwyczaj problem leży po stronie w/w kostek (u mnie strata była rzędu 1V !!!). Należy pamiętać, że różnica, pomijając wartości liczbowe, przekłada się także na temperaturę końcową regulatora - czym wyższy opór tym gorzej dla niego. W sytuacji, gdy nie możemy osiągnąć równowagi, warto skorzystać z mostka pomiędzy aku a regulatorem, czyli bezpośredniego połączenia - masa z masą a plus z plusem z dodatkiem hermetycznego gniazda z bezpiecznikiem 15A (z tego co pamiętam). Jest to rozwiązanie, które zdecydowanie pomaga.

Na sam koniec polecam także wykorzystać wentylator, mocowany na regulator oraz pastę termoprzewodzącą między nim a ramą (o ile mamy osłonę na tylne koło - inaczej wszystko wypłynie...). Sprawdzałem dzisiaj temperaturę mojego reglera i nawet przy wyższych obrotach ~6tys spokojnie można położyć rękę :)

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#17 Post autor: james »

@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór :)
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo ;)

Awatar użytkownika
staciek
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 402
Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
Imię: Staszek
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
Kontakt:

Re: dym z regulatora

#18 Post autor: staciek »

james pisze:@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór :)
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo ;)
:sorry: . :sorry: . :sorry: . :sorry: . :sorry: . :sorry: :sorry: . :sorry: . :sorry:
pomyliłem się - chodziło mi o punkt 6b (pomyliłem się wcześniej pisząc 6a :bagin: )

dziś udało mi się dobrać do masy tzn. odkręcić i przeczyścić styk przewodu od aku na styku z silnikiem.

jeszcze sprawdzę tą kostkę o której pisałeś James, pod zbiornikiem (hełm lorda Va(ra)dera ) mam zdjęty, więc dostęp jest ;D

jak już poskładam wszystko - dam znać co wyszło

PS jutro też jestem umówiony na weryfikacje mojego muli metra - czy aby na 100% pokazuje stan faktyczny :S
;* Varadero XL 1000

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#19 Post autor: Pianek »

Jaki regulator proponujecie do SD01?

Tego Ducati o którym mowa na forum nie znalazłem nigdzie.
Może ktos da cyne gdzie go nabyć??



Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

Re: dym z regulatora

#20 Post autor: YACCO1 »

Myślę że tańszy też się nada. Tylko zrób mostek, chłodzenie regulatora, wywal kostki. I będzie ok
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#21 Post autor: Pianek »

ok dzięki

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

Re: dym z regulatora

#22 Post autor: YACCO1 »

.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#23 Post autor: james »

Pianek pisze:Jaki regulator proponujecie do SD01?
Tego Ducati o którym mowa na forum nie znalazłem nigdzie.
Ja mam Ducati Energia, więc mogę go polecić.
http://4bikes.pl/ducati-energia-regulat ... 23321.html ale bardzo możliwe, że nie jest to najlepsza oferta, więc proponuje jeszcze trochę poszukać :)

Awatar użytkownika
staciek
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 402
Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
Imię: Staszek
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
Kontakt:

Re: dym z regulatora

#24 Post autor: staciek »

james pisze:@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór :)
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo ;)

moto poskładane
styki poczyszczone, łącznie z masą na silniku :D
- mostka nie zrobiłem - moto jest mi jutro potrzebne, a w garażu oprawki na bezpiecznik nie znalazłem

pomiary wyszły następująco (SD02):

silnik zimny
wolne obroty 14,06V
5 tys obr. 14,1V

silnik rozgrzany (po wyłączeniu się wentylatora)
wolne obr. 14,03V
5 tys obr 13,98V

jutro polatam po mieście i zobaczę jaka będzie temperatura regulatora. W trakcie testów garażowych - był letni.
;* Varadero XL 1000

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#25 Post autor: Pianek »

podłączyłem wczoraj pożyczony regiel i uruchomiłem moto.
wszystko działa, regiel grzeje sie dosyć mocno, w miejscu zmasowania z ramą najbardziej
ładowanie w normie
po włączeniu świateł gdy się mocno przyjrzeć daje się dostrzec pulsacyjne rytmiczne miganie światel...
kostki sprawdzone styki poczyszczone itp.
jeszcze zajmę się masą regla
muszę zdrapać na ramie syf do żywej blachy no i masę silnika sprawdze i wyczyszcze
to narazie tyle


pozdro

Awatar użytkownika
staciek
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 402
Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
Imię: Staszek
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
Kontakt:

Re: dym z regulatora

#26 Post autor: staciek »

staciek pisze:
james pisze:@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór :)
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo ;)

moto poskładane
styki poczyszczone, łącznie z masą na silniku :D
- mostka nie zrobiłem - moto jest mi jutro potrzebne, a w garażu oprawki na bezpiecznik nie znalazłem

pomiary wyszły następująco (SD02):

silnik zimny
wolne obroty 14,06V
5 tys obr. 14,1V

silnik rozgrzany (po wyłączeniu się wentylatora)
wolne obr. 14,03V
5 tys obr 13,98V

jutro polatam po mieście i zobaczę jaka będzie temperatura regulatora. W trakcie testów garażowych - był letni.
przed chwilą wróciłem z pierwszego w tym sezonie wypadu na moto - po ok 20 km (w mieście) regulator ledwie letni :oczy:
;* Varadero XL 1000

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#27 Post autor: james »

Pianek pisze:podłączyłem wczoraj pożyczony regiel i uruchomiłem moto.
wszystko działa, regiel grzeje sie dosyć mocno, w miejscu zmasowania z ramą najbardziej
ładowanie w normie
po włączeniu świateł gdy się mocno przyjrzeć daje się dostrzec pulsacyjne rytmiczne miganie światel...
kostki sprawdzone styki poczyszczone itp.
jeszcze zajmę się masą regla
muszę zdrapać na ramie syf do żywej blachy no i masę silnika sprawdze i wyczyszcze
to narazie tyle


pozdro
Jak będziesz miał już zrobione to o czym piszesz, to sprawdź napięcia na aku i na regulatorze. Dość mocno, czyli? Da się na nim położyć rękę i przytrzymać kilka sekund (np. 5)?

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: dym z regulatora

#28 Post autor: Pianek »

tak da się.

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: dym z regulatora

#29 Post autor: james »

Pianek pisze:tak da się.
Skoro się da to nie powinno już być większych problemów :) Efektu "zimnego" regulatora jest raczej nie do osiągnięcia w naszych Viaderkach. Zmierz napięcia, tak jak pisałem a później obowiązkowo załóż wentylator/ew. mostek tak jak to opisał kolega YACCO1.

janki5
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 346
Rejestracja: pn maja 28, 2012 12:44 pm
Imię: Marcin
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero xl 1000
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: dym z regulatora

#30 Post autor: janki5 »

Witam , dzisiaj mały wypad i na koniec pod domem kumpla moto nie odpala , podłonczone pod prostownik zaskoczył i do domu.
Okazało się ze nie ładuje , zmieniłem na zapasowy regulator też nie ma ładowania tzn 12.8-13 V.
Czyszczenie kostek przy regulatorze masy i nic .
Następnie kostka pod bakiem tak zapieczona że nie dało się inaczej jak rozwalić ją , i na trzech kablach od alternatora tych żółtych nie pokazuje nic w trakcie pomiaru .
Tak nagle padł całkowicie alternator , wcześniej napięcie było ok 14,1 na wolnych .
Czy do wymontowania alternatora trzeba olej spuszczać
Po wymianie na nowy alternator i zakładając ze regulator sprawny co jeszcze sprawdzić żeby wyeliminować następną awarię
Zamierzam kable pod bakiem polutować omijając kostkę tylko teraz który z którym .
Wszystko sprawdzane na świeżo w ubraniu zaraz po powrocie .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”