regulacje gaźników

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
bacek525
Rekrut
Posty: 42
Rejestracja: pt mar 27, 2009 10:06 am
Lokalizacja: Koscian
Kontakt:

regulacje gaźników

#1 Post autor: bacek525 »

Witam mam pytanko jak często trzeba ustawiac gaźniki tzn. mam tu na mysli synchronizacje itp... przy SDO1??? gdyz strasznie smierdzi spalinami co prawda chodzi silnik rowno... moze ktos cos doradzić??? i jaki jest koszt takiego ustawienia???

JAQB
Zapalony motocyklista
Posty: 740
Rejestracja: śr paź 15, 2008 9:42 pm

#2 Post autor: JAQB »

Jak pojedziesz do serwisu to koszt między 50-100PLNów, w zależności jak Cię skroją. Ale czy przez rozregulowane gaźniki śmierdzi spalinami :shock:, chyba niebardzo. Raczej wskazywałbym na brak katalizatora.Jak śmierdzi to znaczy, że silnik pracuje, a to chyba dobrze :wink: .

bacek525
Rekrut
Posty: 42
Rejestracja: pt mar 27, 2009 10:06 am
Lokalizacja: Koscian
Kontakt:

#3 Post autor: bacek525 »

:wink: no ba jak silnik odpalony to musi dawać gazy hiiii dzięki

Awatar użytkownika
Pretor
Site Admin
Posty: 2143
Rejestracja: czw lis 17, 2005 3:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#4 Post autor: Pretor »

Viadro nie ma katalizatora.
"Lepszy głupiec wędrujący po świecie od mędrca, który siedzi w domu"

bacek525
Rekrut
Posty: 42
Rejestracja: pt mar 27, 2009 10:06 am
Lokalizacja: Koscian
Kontakt:

#5 Post autor: bacek525 »

No tak nie ma ... wiesz moze felerne paliwo

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#6 Post autor: zalmen3 »

Pretor pisze:Viadro nie ma katalizatora.
To zalezy jakie i na jaki rynek wypuszczone, bo wtryskowe SD02 (juz od rocznika 2003) w wersji G (czyli na rynek Niemiecki) nie tylko maja katalizator, ale dokladnie 3 sztuki tzw. katalizatorow trójdrożnych (ang. three-way catalytic converter) jeden wstepny w miejscu gdzie kolanka sie lacza ze soba i dwa koncowe - jeden w lewej i drugi w prawej rurze doprowadzajacej spaliny do odpowiednio lewego i prawego tlumika. Ponadto w lewym przewodzie za katalizatorem wstepnym umieszczony jest czujnik tlenu wspolpracujacy z systemem wtornego doprowadzenia powietrza do gazow odlotowych (PAIR system).

Ja mam wlasnie taka sztuke ;)

Awatar użytkownika
Pretor
Site Admin
Posty: 2143
Rejestracja: czw lis 17, 2005 3:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#7 Post autor: Pretor »

No bardziej myślałem o tych gaźnikowych.

A może to są tylko dopalacze spalin. Sonda Lambda jest?
"Lepszy głupiec wędrujący po świecie od mędrca, który siedzi w domu"

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#8 Post autor: zalmen3 »

Katalizatory zdecydowanie - katalizator trojdrozny to taki ktory ma 3 funkcje:
- dopalanie weglowodorow do CO2 i wody
- utlenianie tlenku wegla(II) (CO tzw. czad) do tlenku wegla(IV) (CO2)
- redukcja tlenkow azotu (NOx) do azotu czasteczkowego (N2)

Za pierwsze dwie funkcje odpowiedzialna jest wysoce zdyspergowana platyna metaliczna, natomiast za trzecia, rowniez wysoce zdyspergowany, metaliczny rod. Wszystkim steruje komputer przy pomocy szeregu czujnikow (ktore sa we wszystkich typach wtryskowych Viaderek a w tych z katalizatorem dodatkowo jest czujnik tlenu). Czujnik tlenu ma za zadanie dobrac tak zawartosc tlenu w spalinach (za pomoca systemu PAIR) aby calkowicie utlenic zawarte w nich weglowodory i CO, jednak jednoczesnie nie zablokowac mozliwosci prowadzenia procesu redukcji NOx. Warunki te sa bardzo subtelne i nawet niewielkie odstepstwa powoduja zaklucenia w dzialaniu calego systemu.

Czujnik tlenu = sonda lambda

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
roslaw
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 231
Rejestracja: pn gru 08, 2008 8:46 am
Lokalizacja: Mysłowice

#9 Post autor: roslaw »

"Działanie sondy lambda opiera sie na prawie sformułowanym przez Prof. Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego – dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny zostało opracowane pod koniec lat 60 XX wieku w Robert Bosch GmbH przez Dr Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z zimnym powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300°C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i zmniejszyć do minimum emisję tlenku węgla." :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Dyskutując z idiotą lepiej mieć pewność, że on nie robi tego samego.

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#10 Post autor: zalmen3 »

Ta w Viaderku jest grzana grzalka :wink:

Awatar użytkownika
Pretor
Site Admin
Posty: 2143
Rejestracja: czw lis 17, 2005 3:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#11 Post autor: Pretor »

No tak ale katalizator to i tak nic do tego chyba nie ma bo lambda jest przed nim.
Jedyne co robi to ogranicza osiągi silnika oraz oczyszcza to co lambda ugotuje:)

Muszę jutro u chłopaków po zerkać gdzie oni mają te czujniki. :wink:
"Lepszy głupiec wędrujący po świecie od mędrca, który siedzi w domu"

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#12 Post autor: zalmen3 »

Lambda jest przed katalizatorem bo monitoruje sklad gazow odlotowych wchodzacych na katalizator i steruje praca silnika i reszty ukladow pomocniczych (sklad mieszanki, wtorne doprowadzenie powietrza, uklad zawracania spalin do komory spalania itd.) w taki sposob aby wlasnie ten sklad byl zoptymalizowany do odpowiedniej pracy katalizatora, a co za tym idzie do "jaknajczystszej" postaci spalin wydobywajacych sie z rur wydechowych (za optymalny sklad ostatecznuch spalin uznaje sie taki, w ktorym poza CO2, H2O i N2 nie znajduje sie nic).

Awatar użytkownika
roslaw
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 231
Rejestracja: pn gru 08, 2008 8:46 am
Lokalizacja: Mysłowice

#13 Post autor: roslaw »

zalmen3 pisze:Ta w Viaderku jest grzana grzalka :wink:
Grzana gorzałka może być nawet z viaderka, choć osobiście wolę lodowatą z kieliszka. Wszystko jednakowoż zależy od zapity i zagrychy :D :D :D :D :D :D :D
Dyskutując z idiotą lepiej mieć pewność, że on nie robi tego samego.

Awatar użytkownika
roslaw
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 231
Rejestracja: pn gru 08, 2008 8:46 am
Lokalizacja: Mysłowice

#14 Post autor: roslaw »

... no i towarzystwa oczywista
Dyskutując z idiotą lepiej mieć pewność, że on nie robi tego samego.

Przemek
Zapalony motocyklista
Posty: 1353
Rejestracja: wt kwie 10, 2007 12:14 am

#15 Post autor: Przemek »

roslaw pisze:"Działanie sondy lambda opiera sie na prawie sformułowanym przez Prof. Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego – dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny zostało opracowane pod koniec lat 60 XX wieku w Robert Bosch GmbH przez Dr Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z zimnym powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300°C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i zmniejszyć do minimum emisję tlenku węgla." :D :D :D :D :D :D :D :D :D
To bardzo ciekawe co piszesz. Proponuję to zagadnienie włączyć do testu kwalifikacyjnego dla nowych członków klubu :lol: :wink:
nieaktualne

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”