chlodnica- cisnienie

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
Pyca
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 19
Rejestracja: sob mar 09, 2013 10:59 am
Lokalizacja: Oleszyce/ Lubaczów

chlodnica- cisnienie

#1 Post autor: Pyca »

Od jakiegoś czasu dzieje mi sie cos z układem chlodzenia. Po zalaniu świeżego płynu i przejechaniu około 100 km zbiorniczek wyrownawczy zaczyna być pełny, tak że jak sie odkreca koreczek zbiorniczka, to zaczyna sie wylewac płyn. Po odkreceniu korka na chłodnicy słychać uciekajace powietrze. Oczywiście jak sie zrobi około 3 tys km płyn ze zbiorniczka jest juz wywalany przez odpowietrzenie i jest go malo. Patrzylem w caly układ, bierzaca woda przelalem by ewentualnie cos odetkac. Sprawdzilem termostat w gorącej wodzie. Zatrzymalem sie na zaworku korka chlodnicy. Czy aby on blokuje i nie puszcza? Jak macie pomysł to chętnie poslucham. :)
Rocznik 2001 gaznik
Jeżeli też myślicie ze to moze byc korek, to gdzie taki badziew dostanę? :p

Yanek
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 427
Rejestracja: ndz lis 25, 2012 10:51 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Leżajsk

Re: chlodnica- cisnienie

#2 Post autor: Yanek »

Pyca pisze:Od jakiegoś czasu dzieje mi sie cos z układem chlodzenia. Po zalaniu świeżego płynu i przejechaniu około 100 km zbiorniczek wyrownawczy zaczyna być pełny, tak że jak sie odkreca koreczek zbiorniczka, to zaczyna sie wylewac płyn. Po odkreceniu korka na chłodnicy słychać uciekajace powietrze. Oczywiście jak sie zrobi około 3 tys km płyn ze zbiorniczka jest juz wywalany przez odpowietrzenie i jest go malo. Patrzylem w caly układ, bierzaca woda przelalem by ewentualnie cos odetkac. Sprawdzilem termostat w gorącej wodzie. Zatrzymalem sie na zaworku korka chlodnicy. Czy aby on blokuje i nie puszcza? Jak macie pomysł to chętnie poslucham. :)
Rocznik 2001 gaznik
Jeżeli też myślicie ze to moze byc korek, to gdzie taki badziew dostanę? :p
Korek od chłodnicy jest jedynie zaworem bezpieczeństwa. Napisz czy zbiorniczek otwierasz na zimno czy na gorąco. Może masz zapowietrzony układ chłodzący?

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: chlodnica- cisnienie

#3 Post autor: płock1964 »

Yanek pisze:
Pyca pisze:Od jakiegoś czasu dzieje mi sie cos z układem chlodzenia. Po zalaniu świeżego płynu i przejechaniu około 100 km zbiorniczek wyrownawczy zaczyna być pełny, tak że jak sie odkreca koreczek zbiorniczka, to zaczyna sie wylewac płyn. Po odkreceniu korka na chłodnicy słychać uciekajace powietrze. Oczywiście jak sie zrobi około 3 tys km płyn ze zbiorniczka jest juz wywalany przez odpowietrzenie i jest go malo. Patrzylem w caly układ, bierzaca woda przelalem by ewentualnie cos odetkac. Sprawdzilem termostat w gorącej wodzie. Zatrzymalem sie na zaworku korka chlodnicy. Czy aby on blokuje i nie puszcza? Jak macie pomysł to chętnie poslucham. :)
Rocznik 2001 gaznik
Jeżeli też myślicie ze to moze byc korek, to gdzie taki badziew dostanę? :p
Korek od chłodnicy jest jedynie zaworem bezpieczeństwa. Napisz czy zbiorniczek otwierasz na zimno czy na gorąco. Może masz zapowietrzony układ chłodzący?
Raczej nie jest to wina korka. Takie efekty daje sprawny korek. W czasie pracy silnika w chłodnicach jest nadciśnienie, bo płyn jest silnie rozszerzalny w funkcji temperatury. Żeby nie rozerwało węży lub chłodnic, w korku jest zaworek wypuszczający nadmiar płynu do zbiorniczka wyrównawczego. I odwrotnie - przy stygnięciu płyn objętość zmniejsza - więc w korku mamy drugi zaworek, który wpuszcza płyn z powrotem.

Należy zastanowić się, dlaczego u Ciebie są takie duże wahania. Widzę tu cztery możliwości:

1. Nie potrafisz prawidłowo odpowietrzyć układu - ja zalewam płyn, na otwartej chłodnicy odpalam, od czasu do czasu przegazówka, czekam na start wentylatora ( cały czas uzupełniam płyn ). Po wyłączeniu wentylatora gaszę silnik, dolewam do pełna, zakręcam korek, wlewam płyn do zbiorniczka i udaję się na przejażdżkę - tak ok. 20 km. Rano uzupełniam płyn w zbiorniczku i chłodnicy.
2. Używasz niewłaściwego płynu o nieznanych parametrach.
3. W silniku jest uszkodzenie ( najczęściej uszczelka pod głowicą ) i spaliny dostają się do układu - to można zdiagnozować ( bez wcześniejszego rozbierania silnika ) w dobrej stacji - Bosch albo podobna, czasem norauto - musisz poszukać .
4. Po płukaniu układu nie opróżniłeś go w całości z wody - nawiasem mówiąc, płukanie układu wodą to kiepski pomysł - są specjalne płyny i je należy stosować.

Sprawdziłbym także czystość chłodnic z zewnątrz, czy z przodu nic nic ich nie zasłania. A także korek zbiorniczka - czy ma sprawne odpowietrzenie.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Pyca
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 19
Rejestracja: sob mar 09, 2013 10:59 am
Lokalizacja: Oleszyce/ Lubaczów

Re: chlodnica- cisnienie

#4 Post autor: Pyca »

Jeżeli chodzi o odpowietrzanie, to nic innego nie robie.

Te Objawy były jeszcze przed plukaniem chłodnicy, a musiałem to zrobić, gdyż był dziwny osad i kamień. Zalalem specjalnym preparatem by pozbyć sie kamienia. Po przejechaniu 100 km mam go wylac. Srobka z bloku i wąż chłodnicy chyba wystarczy do wylania płynu? Dzisiaj wszystko bedzie wiadomo.

Płyn stosowany - borygo, petrygo. I bez różnicy.

To nie uszczelka, zdiagnozowane.

Dzisiaj bede oglądał układ to zobaczymy.

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: chlodnica- cisnienie

#5 Post autor: motoendriu »

Borygo czy petrygo nie nadaja sie do motocykli Sa to plyny do samochodow o duzo mniejszej temp. wrzenia. Plyn motocyklowy wrze powyzej 120 i wiecej stopni w zaleznosci od rodzaju plynu. Moze zacznij od zalania silnika wlasciwym plynem.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: chlodnica- cisnienie

#6 Post autor: Merlin »

motoendriu pisze:Borygo czy petrygo nie nadaja sie do motocykli Sa to plyny do samochodow o duzo mniejszej temp. wrzenia. Plyn motocyklowy wrze powyzej 120 i wiecej stopni w zaleznosci od rodzaju plynu. Moze zacznij od zalania silnika wlasciwym plynem.
Nie nadaje się? ciekawa teoria, chyba myślisz o motocyklach jeżdżących w ekstremalnych warunkach wtedy zgoda..

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: chlodnica- cisnienie

#7 Post autor: motoendriu »

Merlin pisze:
motoendriu pisze:Borygo czy petrygo nie nadaja sie do motocykli Sa to plyny do samochodow o duzo mniejszej temp. wrzenia. Plyn motocyklowy wrze powyzej 120 i wiecej stopni w zaleznosci od rodzaju plynu. Moze zacznij od zalania silnika wlasciwym plynem.
Nie nadaje się? ciekawa teoria, chyba myślisz o motocyklach jeżdżących w ekstremalnych warunkach wtedy zgoda..
Tak mi powiedział dawno temu gość znający się na mechanice a i sam doświadczyłem podobnego przypadku w motocyklu Yamaha XZ 550 jak i mój kolega w suzuki vtx 1300. W obu przypadkach na trasie było wszystko ok. w mieście zaczęło się gotowanie i przelewy. Na sygnalizacji świetlnej zawsze pozostawialiśmy plamę. Po wymianach płynów na typowo motocyklowy problemy zniknęły.
Jaki sens ma w takim razie produkcja drogich płynów motocyklowych o zwiększonej temp.
Z pewnością masz rację co do ekstremalnych warunków. Ja rozumuje to tak. Silnik samochodowy o pojemności 1000ccm ma dużo większą chłodnicę i lepsze chłodzenie niż viadro czy inne motocykle.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: chlodnica- cisnienie

#8 Post autor: Merlin »

A silniki chłodzone powietrzem stojące w korku?
Mój syn od lat jeździ na Kawasaki Ninja a kolega na Yamasze XV1300 obaj własnie na Borygo, po mieście też i żadnych problemów.

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: chlodnica- cisnienie

#9 Post autor: motoendriu »

Merlin pisze:A silniki chłodzone powietrzem stojące w korku?
Mój syn od lat jeździ na Kawasaki Ninja a kolega na Yamasze XV1300 obaj własnie na Borygo, po mieście też i żadnych problemów.
Wiatraka też miałem i w terenie czy mieście tłok po rozgrzaniu silnika puchł do takiego stopnia, że po zgaszeniu silnika rozrusznik go nie mógł ruszyć do momentu ostudzenia. Wiatrak sie przegrzeje aż zablokuje tłok. Widziałem na własne oczy jak 4ro cylindrowego olejaka bodajże yamaha katowali aż się zablokował silnik. Szybka diagnoza - zatarty. Na następny dzień odpalił jakby nigdy nic. Czary czy technologia ? NIe twierdze że nie masz racji. Bo z własnego doświadczenia rację masz.
A dlaczego dwa takie same motocykle o tym samym przebiegu i po regulacjach mają różne spalanie czy zużycie oleju ? Każdy motocykl to inna bajka.
Wracając do płynu to opisałem własne spostrzeżenia i doświadczenia i to co ja bym zrobił.
Wydaje mi się że jeden model motocykla ma bardziej wydolne chłodzenie drugi zaś mniej. A może poprzedni właściciel nasypał jakiegoś dziadostwa do uszczelnienia cieknącej uszczelki czy węża i zatkał nie to co trzeba ? Chyba jest możliwe wtedy, że mimo iż viadra mogą jeździć na petrygo ten przypadek będzie go wylewał ?
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Awatar użytkownika
staciek
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 402
Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
Imię: Staszek
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
Kontakt:

Re: chlodnica- cisnienie

#10 Post autor: staciek »

Merlin pisze:A silniki chłodzone powietrzem stojące w korku?
Mój syn od lat jeździ na Kawasaki Ninja a kolega na Yamasze XV1300 obaj własnie na Borygo, po mieście też i żadnych problemów.

Koledzy, można rozwodzić się i udowadniać, że wielbłąd ma garba...

jeśli Kolega wie lepiej - jego wybór :lol:
pozostaje życzyć wszystkiego najlepszego i dużo szczęścia.

PS - ktoś po coś wymyślił serwisówkę i specyfikacje...
tylko nie wiadomo po co :whatup: ;) ;)
;* Varadero XL 1000

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: chlodnica- cisnienie

#11 Post autor: Merlin »

http://www.sochaczew.boryszew.com.pl/up ... zp_453.pdf
KARTA CHARAKTERYSTYKI Koncentrat Płynu Borygo Alu Formuła
Sekcja 9. Właściwości fizyczne i chemiczne

"początkowa temperatura wrzenia 160°C"

http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=0725&f=mh_400.xml

melon1968
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 1485
Rejestracja: śr maja 15, 2013 10:01 pm
Imię: mmm
Marka motocykla: honda
Model: VA 1000 VFR1200XD
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Świdnik

Re: chlodnica- cisnienie

#12 Post autor: melon1968 »

Pyca pisze:Jeżeli chodzi o odpowietrzanie, to nic innego nie robie.

Te Objawy były jeszcze przed plukaniem chłodnicy, a musiałem to zrobić, gdyż był dziwny osad i kamień. Zalalem specjalnym preparatem by pozbyć sie kamienia. Po przejechaniu 100 km mam go wylac. Srobka z bloku i wąż chłodnicy chyba wystarczy do wylania płynu? Dzisiaj wszystko bedzie wiadomo.

Płyn stosowany - borygo, petrygo. I bez różnicy.

To nie uszczelka, zdiagnozowane.

Dzisiaj bede oglądał układ to zobaczymy.
Pożycz korek i sprawdź czy dalej będą te same objawy.Jeśli tak to zmierz ciśnienie w układzie

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: chlodnica- cisnienie

#13 Post autor: motoendriu »

Z podanych kart charakterystyki wynika jasno, ze płyn borygo nadaje sie do motocykli. Moja niewiedza doprowadzila do niepotrzebnego zamieszania. Przepraszam i dziekuje za pomocne informacje. Widac przyczyny wycieku plynow w moim przypadku byly inne.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: chlodnica- cisnienie

#14 Post autor: Merlin »

Nie ma za co przepraszać Kolego, po to jest forum aby wymieniać się doświadczeniem i wiedzą.
Nikt nie posiadł wszystkich rozumów.

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: chlodnica- cisnienie

#15 Post autor: płock1964 »

motoendriu pisze:Z podanych kart charakterystyki wynika jasno, ze płyn borygo nadaje sie do motocykli. Moja niewiedza doprowadzila do niepotrzebnego zamieszania. Przepraszam i dziekuje za pomocne informacje. Widac przyczyny wycieku plynow w moim przypadku byly inne.
Czy już wiadomo, co było przyczyną takiego zachowania płynu ?
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”