Strona 1 z 3

Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: śr maja 01, 2013 1:35 pm
autor: Benio
Witam wszystkich :)

Wraz z wiosną przyszedł czas na odpalenie mojego Viaderka. Niestety próba odpalenia nie powiodła się:/ Przeprowadziłem więc szybką diagnozę i jak się okazało przyczyną nieudanej próby była pompka paliwa. Już w zeszłym sezonie miałem objawy wypalania się styku w pompce. Objawy te to np: palenie na jeden gar – występuje to w czasie jazdy jak i zaraz po odpaleniu Viaderka.

Zgodnie z obietnicą przedstawiam Wam jak można sobie zabezpieczyć przerywacz a dokładniej styk (który lubi się wypalać :/) w naszej pompce paliwa :)

Przeróbka dotyczy modelu SD01

Instrukcja dotyczy także wymiany przerywacza – po przepaleniu się styku. Natomiast Ci którzy mają jeszcze styk w dobrej kondycji i chcą sobie go tylko zabezpieczyć pominą sobie parę punktów poniższej instrukcji :)
1. Pierwsze musimy zlokalizować naszą pompkę :) - dla niewiedzących znajduje się ona pod przednią dolną osłoną

Obrazek

2. Po zdemontowaniu osłony naszym oczom ukazuje się pompka. Zamontowana jest ona w takiej gumowej obejmie

Obrazek

3. Odpinamy przewody paliwowe (te grube – zaznaczamy który jest wej. a który wyj.) i przewód odpowietrzający (ten cienki). Następnie zdejmujemy naszą pompkę wraz z obejmą gumową - którą zsuwamy z wieszaka

4. Teraz musimy jeszcze odpiąć przewód zasilający – odpinamy czarną kostkę która znajduje się z lewej strony pod zbiornikiem paliwa

Obrazek

Obrazek

5. W tym momencie już pompkę mamy zdemontowaną. Dla ułatwienia pracy możemy siebie zsunąć z pompki obejmę gumową (mocowanie pompki)

Pompka bez obejmy gumowej:
Obrazek

6. Następnie odkręcamy śrubkę która mocuje obudowę układu przerywacza pompki. Po odkręceniu musimy najpierw wcisnąć uszczelkę (gumkę która znajduje się na przewodach zasilających ) do środka obudowy

Obrazek

Obrazek

gdy to zrobimy powoli zdejmujemy obudowę - ponieważ między obudową a pompką znajduje się oring – uszczelka która przyklejona jest klejem do korpusu pompki (mi niestety odkleiła się w jednym miejscu ale została przyklejona klejem do dętek rowerowych;))

Obrazek

7. Naszym oczom ukazuje się teraz przerywacz :) . Spoglądamy w jakiej kondycji znajduje się styk przerywacza.

Mój styk wyglądał tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jednym słowem dramat...

8. Odkręcamy dwie śrubki, odlutowywujemy przewód i wyciągamy przerywacz

Obrazek

Na tym etapie możemy jeszcze zsunąć osłonę przewodu i ściągnąć z niego uszczelkę

Obrazek

9. Montujemy nowy przerywacz ( możemy zwrócić uwagę jak wygląda styk)

Obrazek

Dajemy podkładkę następnie przykładamy ją nowym przerywaczem i wszystko skręcamy. Natomiast przewodu nie lutujemy

Podkładka:

Obrazek

Obrazek

10. Potem obcinamy przewód zasilający w dowolnej odległości od czarnej kostki

Obrazek

Możemy sobie dodatkowo zabezpieczyć przewody przed wystąpieniem przypadkowego zwarcia zakładając na nie koszulki termokurczliwe

Obrazek

11. Wstępnie przygotowujemy sobie masz dodatkowy przekaźnik – jest to zwykły przekaźnik samochodowy 40 A( ja zakupiłem przekaźnik wraz z podstawką która ma już wyprowadzone przewody)

Obrazek

Obrazek

Związku z tym że podstawka pod przekaźnik ma za długie i dość grube przewody z których jeden w ogóle będzie nie używany (przewód pomarańczowy) możemy sobie je skrócić

Obrazek
Przewód pomarańczowy dodatkowo przytaśmowałem do obudowy podstawki

12. Po tych czynnościach możemy zastanowić się nad tym gdzie chcemy umieścić dodatkowy przekaźnik. Przy wyborze miejsca warto się kierować późniejszym łatwym dostępem w celu np. jego wymiany.
Ja zdecydowałem że umieszczę go pod tylną osłoną i przykręcę go do osłony przeciw-błotnej

Obrazek

Obrazek

Do zamocowania zostały użyte:
Wiertło Ø 5
Śrubka M5 o długości –
Nakrętka M5 – 3 szt.
Podkładka Ø 5 – 3 szt.
Podkładka z uszczelką gumową – 1 szt. (można kupić w castoramie)

Obrazek

Wygląda to mniej więcej tak

Obrazek

13. W tej chwili bierzemy do ręki schemat (według którego wykonamy nowe połączenia) i dobrze go studiujemy – ułatwi to potem znacznie pracę ;) (schemat wziąłem z: http://www.africatwin.ru/africafiles/ma ... elpump.pdf)

Schemat fabrycznego połączenia:

Obrazek

Schemat z dodatkowym przekaźnikiem:

Obrazek

14. Po zobaczeniu co i jak mamy połączyć przygotowujemy sobie przewody. Najlepiej mieć przewody w różnych kolorach lub gdy dysponujemy np tylko dwoma kolorami (tak jak ja) musimy sobie je jakoś oznaczyć w celu uniknięcia błędnego połączenia.
Do wykonania dodatkowej instalacji użyłem kabla o przekroju 1,5 mm2 ale spokojnie wystarczy przewód o przekroju 1,0 mm2
Proponuje najpierw przylutować sobie wszystkie przewody do podstawki przekaźnika. Długość tych przewodów powinna być mniej więcej równa odległości od przekaźnika do pompki paliwa – w tym momencie musimy sobie przemyśleć jak poprowadzimy dodatkową wiązkę w celu uniknięcia za krótkich przewodów.

15. Gdy już mamy przylutowane kabelki o odpowiedniej długości zakładamy koszulki termo kurczliwe i zgrzewamy a następnie zaczynamy montować

Obrazek

W celu zabezpieczenia przewodów przed uszkodzeniem zakładamy np. ochronną rurkę karbowaną tzw peszel – czarny samochodowy

Obrazek

16. Ucinamy dwa kabelki i łączymy wszystko zgodnie ze schematem. Zanim wykonamy połączenia proponuje przedłużyć sobie kabelki które idą do czarnej kostki bo później może się okazać że przewody są za krótkie i nie da się podłączyć kostki do gniazdka (dla przypomnienia jest ono z prawej strony pod zbiornikiem paliwa) Dodatkowo jeszcze można sobie wymienić ten czarno-niebieski kabelek - gdy go uciąłem przy pompie okazało się że jest lekko przypalony (dlatego postanowiłem go wymienić) Ostatnią rzeczą jaką można wykonać przez zrobieniem połączenia jest nałożenie sobie peszla (na przewody idące do pompki)

Obrazek

Przy lutowaniu nie zapominamy aby wcześniej założyć koszulki termokurczliwe

17. Gdy mamy wykonane połączenie wszystko dodatkowo izolujemy – zabezpieczamy wiązkę przed uszkodzeniem. Czynność tą wykonałem taśmą parcianą

Obrazek

18. Następnie przechodzimy do pompki i wykonujemy połączenia zgodne ze schematem a następnie wszystkie lutujemy - dla przypomnienia - nie zapominamy o koszulkach i o obudowie przerywacza którego wcześniej musimy wsunąć na przewody. Dla ułatwienia wykonywania połączeń a później lutowania na pompkę wsuwamy gumową obejmę (do wykonania tej czynności pomocny będzie mam np. silikon w sprayu)

Obrazek

19. Po wykonaniu wszystkich połączeń zamykamy przerywacz obudową – dla ułatwienia uszczelkę możemy również posmarować silikonem w sprayu co znacznie ułatwi nam pracę i zaoszczędzi nerwów;)

20. Ponieważ ze względu na grubość przewodów nie damy rady zastosować fabrycznego uszczelnienia obudowy przerywacza (uszczelki - gumki) Należy zastanowić się nad tym w jaki sposób zabezpieczyć ten otwór (przez który wchodzą do obudowy pompki kabelki ) przed dostaniem się wody a także innych zanieczyszczeń.
Po zastanowieniu się wpadłem na pomysł że wykorzystam osłonę przewodów – peszel i nasunę go na ten kołnierz i zacisnę go opaską zaciskową – tzw. trytytką:

Obrazek

Efekt końcowy wygląda tak:

Obrazek

21. Następną czynnością jaką wykonujemy to mocujemy naszą nową wiązkę tak żeby pod wpływem drgań nie uległa przetarciu. Do tego celu możemy użyć także opasek zaciskowych - trytytek.

U mnie wygląda to tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

22. Ostatnią rzeczą jaką robimy to:
- podpinamy przewody paliwowe
- podpinamy przewód odpowietrzający do obudowy przerywacza
- podpinamy czarną wtyczkę – nasze zasilanie
- odkręcamy kraniki ;)

Gdy już to zrobimy wykonujemy próbę odpalenia. Po dźwięku rozrusznika słyszymy piękny dźwięk silnika a z kolei po nim pojawia się uśmiech na twarzy, który jest bezcenny;)
Po próbie sprawdzamy czy coś nie cieknie, czy coś nie śmierdzi. Jeśli wszystko jest w porządku to zakładamy osłony i możemy cieszyć się jazdą ;)

Mam nadzieję że opis który wykonałem znacznie ułatwi Wam wykonanie tej przeróbki :)

POWODZENIA

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: śr maja 01, 2013 1:50 pm
autor: james
Dzięki wielkie za foto-relację :isok2:
Ja z mojej strony mogę powiedzieć, że warto wyprowadzić przekaźnik do pudła pod siedzeniem, tam gdzie jest akumulator (u mnie leży właśnie na nim, oddzielony kawałkiem gumy). Taki przekaźnik nie jest wieczny, wytrzymuje około 30.000-50.000km, a wymiana w trasie, to ściągnięcie kanapy, wpięcie przewodów i na kolejne 30.000km spokój. ;)

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: czw maja 02, 2013 8:01 pm
autor: seba0000
No kolego kawał niezłej roboty :)) . Musimy się jakoś spotkać w tym roku w zeszłym nie wyszło .

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: pt lip 05, 2013 7:47 pm
autor: Sznurek113
MISTRZOSTWO ŚWIATA!!!
Mam nadzieje, że uda mi się to wprowadzić w życie.

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: sob lip 06, 2013 10:27 pm
autor: YACCO1
Obrazek
czy dobrze zrozumiałem podłączenie kabli?

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: wt lip 16, 2013 10:14 pm
autor: YACCO1
YACCO1 pisze:Obrazek
czy dobrze zrozumiałem podłączenie kabli?
czy to jest ok?

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: śr lip 17, 2013 8:37 pm
autor: james
Wygląda na to, że tak :)

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: ndz lip 21, 2013 12:51 pm
autor: Benio
Tak kolego dobrze to zrozumiałeś:)

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: czw lut 20, 2014 4:45 pm
autor: Pianek
czy po włączeniu zaplon ale nie uruchamiająć silnika powinno byc słychać pracę pompy w SDO1?

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: pt maja 09, 2014 7:30 pm
autor: YACCO1
Witam. Mam do wymiany styki.
Chcę założyć przekaźnik.
Nie chcę inwestować w nowe styki.
Czy wystarczy że zamontuję przekaźnik?
Czy muszę także kupi nowe styki?
Jeszcze jedno jak podłączyć kontrolkę pracy pompy.

znalazłem takie coś:
http://www.tme.eu/pl/details/asr-10dd/p ... ectronics/#
http://www.tme.eu/pl/details/asr-04dd/p ... ectronics/#
czy będzie się nadawać?
zostaną w ten sposób wykluczone wypalające się styki ewentualnie przekaźnik mechaniczny.

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: sob maja 10, 2014 2:37 pm
autor: james
Styki musisz wymienić. Kontrolkę podpinasz pod przekaźnik, pod piny 86 i 30.

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: wt maja 13, 2014 11:01 pm
autor: next22
Pianek pisze:czy po włączeniu zaplon ale nie uruchamiająć silnika powinno byc słychać pracę pompy w SDO1?
Nie
pompa jest sterowana z modułu zapłonowego

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: sob maja 17, 2014 4:06 pm
autor: YACCO1

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: ndz cze 08, 2014 5:22 pm
autor: jedrek1000f
W moim Viaderku styki były wymieniane na nowe przez poprzedniego właściciela ale ja przy zakupie od niego dostałem pompę podciśnieniową Mikuni którą to on kupił i woził pod siedzeniem w razie W

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

: wt lip 01, 2014 10:03 pm
autor: james
W temacie przerywacza to przekaźnik wytrzymał u mnie około 15tys km (Bosch), po czym się spalił - objawy identyczne jak zawieszone styki pompy (... to też zafundowałem sobie rozbiórkę pompy na zatoczce autobusowej). Polecam mieć jeden w zapasie, bo może uratować tyłek :)