Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

Poradniki krok po kroku...
Wiadomość
Autor
Benio
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 50
Rejestracja: wt kwie 26, 2011 3:23 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Bielsko Biała

Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#1 Post autor: Benio »

Witam wszystkich :)

Wraz z wiosną przyszedł czas na odpalenie mojego Viaderka. Niestety próba odpalenia nie powiodła się:/ Przeprowadziłem więc szybką diagnozę i jak się okazało przyczyną nieudanej próby była pompka paliwa. Już w zeszłym sezonie miałem objawy wypalania się styku w pompce. Objawy te to np: palenie na jeden gar – występuje to w czasie jazdy jak i zaraz po odpaleniu Viaderka.

Zgodnie z obietnicą przedstawiam Wam jak można sobie zabezpieczyć przerywacz a dokładniej styk (który lubi się wypalać :/) w naszej pompce paliwa :)

Przeróbka dotyczy modelu SD01

Instrukcja dotyczy także wymiany przerywacza – po przepaleniu się styku. Natomiast Ci którzy mają jeszcze styk w dobrej kondycji i chcą sobie go tylko zabezpieczyć pominą sobie parę punktów poniższej instrukcji :)
1. Pierwsze musimy zlokalizować naszą pompkę :) - dla niewiedzących znajduje się ona pod przednią dolną osłoną

Obrazek

2. Po zdemontowaniu osłony naszym oczom ukazuje się pompka. Zamontowana jest ona w takiej gumowej obejmie

Obrazek

3. Odpinamy przewody paliwowe (te grube – zaznaczamy który jest wej. a który wyj.) i przewód odpowietrzający (ten cienki). Następnie zdejmujemy naszą pompkę wraz z obejmą gumową - którą zsuwamy z wieszaka

4. Teraz musimy jeszcze odpiąć przewód zasilający – odpinamy czarną kostkę która znajduje się z lewej strony pod zbiornikiem paliwa

Obrazek

Obrazek

5. W tym momencie już pompkę mamy zdemontowaną. Dla ułatwienia pracy możemy siebie zsunąć z pompki obejmę gumową (mocowanie pompki)

Pompka bez obejmy gumowej:
Obrazek

6. Następnie odkręcamy śrubkę która mocuje obudowę układu przerywacza pompki. Po odkręceniu musimy najpierw wcisnąć uszczelkę (gumkę która znajduje się na przewodach zasilających ) do środka obudowy

Obrazek

Obrazek

gdy to zrobimy powoli zdejmujemy obudowę - ponieważ między obudową a pompką znajduje się oring – uszczelka która przyklejona jest klejem do korpusu pompki (mi niestety odkleiła się w jednym miejscu ale została przyklejona klejem do dętek rowerowych;))

Obrazek

7. Naszym oczom ukazuje się teraz przerywacz :) . Spoglądamy w jakiej kondycji znajduje się styk przerywacza.

Mój styk wyglądał tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jednym słowem dramat...

8. Odkręcamy dwie śrubki, odlutowywujemy przewód i wyciągamy przerywacz

Obrazek

Na tym etapie możemy jeszcze zsunąć osłonę przewodu i ściągnąć z niego uszczelkę

Obrazek

9. Montujemy nowy przerywacz ( możemy zwrócić uwagę jak wygląda styk)

Obrazek

Dajemy podkładkę następnie przykładamy ją nowym przerywaczem i wszystko skręcamy. Natomiast przewodu nie lutujemy

Podkładka:

Obrazek

Obrazek

10. Potem obcinamy przewód zasilający w dowolnej odległości od czarnej kostki

Obrazek

Możemy sobie dodatkowo zabezpieczyć przewody przed wystąpieniem przypadkowego zwarcia zakładając na nie koszulki termokurczliwe

Obrazek

11. Wstępnie przygotowujemy sobie masz dodatkowy przekaźnik – jest to zwykły przekaźnik samochodowy 40 A( ja zakupiłem przekaźnik wraz z podstawką która ma już wyprowadzone przewody)

Obrazek

Obrazek

Związku z tym że podstawka pod przekaźnik ma za długie i dość grube przewody z których jeden w ogóle będzie nie używany (przewód pomarańczowy) możemy sobie je skrócić

Obrazek
Przewód pomarańczowy dodatkowo przytaśmowałem do obudowy podstawki

12. Po tych czynnościach możemy zastanowić się nad tym gdzie chcemy umieścić dodatkowy przekaźnik. Przy wyborze miejsca warto się kierować późniejszym łatwym dostępem w celu np. jego wymiany.
Ja zdecydowałem że umieszczę go pod tylną osłoną i przykręcę go do osłony przeciw-błotnej

Obrazek

Obrazek

Do zamocowania zostały użyte:
Wiertło Ø 5
Śrubka M5 o długości –
Nakrętka M5 – 3 szt.
Podkładka Ø 5 – 3 szt.
Podkładka z uszczelką gumową – 1 szt. (można kupić w castoramie)

Obrazek

Wygląda to mniej więcej tak

Obrazek

13. W tej chwili bierzemy do ręki schemat (według którego wykonamy nowe połączenia) i dobrze go studiujemy – ułatwi to potem znacznie pracę ;) (schemat wziąłem z: http://www.africatwin.ru/africafiles/ma ... elpump.pdf)

Schemat fabrycznego połączenia:

Obrazek

Schemat z dodatkowym przekaźnikiem:

Obrazek

14. Po zobaczeniu co i jak mamy połączyć przygotowujemy sobie przewody. Najlepiej mieć przewody w różnych kolorach lub gdy dysponujemy np tylko dwoma kolorami (tak jak ja) musimy sobie je jakoś oznaczyć w celu uniknięcia błędnego połączenia.
Do wykonania dodatkowej instalacji użyłem kabla o przekroju 1,5 mm2 ale spokojnie wystarczy przewód o przekroju 1,0 mm2
Proponuje najpierw przylutować sobie wszystkie przewody do podstawki przekaźnika. Długość tych przewodów powinna być mniej więcej równa odległości od przekaźnika do pompki paliwa – w tym momencie musimy sobie przemyśleć jak poprowadzimy dodatkową wiązkę w celu uniknięcia za krótkich przewodów.

15. Gdy już mamy przylutowane kabelki o odpowiedniej długości zakładamy koszulki termo kurczliwe i zgrzewamy a następnie zaczynamy montować

Obrazek

W celu zabezpieczenia przewodów przed uszkodzeniem zakładamy np. ochronną rurkę karbowaną tzw peszel – czarny samochodowy

Obrazek

16. Ucinamy dwa kabelki i łączymy wszystko zgodnie ze schematem. Zanim wykonamy połączenia proponuje przedłużyć sobie kabelki które idą do czarnej kostki bo później może się okazać że przewody są za krótkie i nie da się podłączyć kostki do gniazdka (dla przypomnienia jest ono z prawej strony pod zbiornikiem paliwa) Dodatkowo jeszcze można sobie wymienić ten czarno-niebieski kabelek - gdy go uciąłem przy pompie okazało się że jest lekko przypalony (dlatego postanowiłem go wymienić) Ostatnią rzeczą jaką można wykonać przez zrobieniem połączenia jest nałożenie sobie peszla (na przewody idące do pompki)

Obrazek

Przy lutowaniu nie zapominamy aby wcześniej założyć koszulki termokurczliwe

17. Gdy mamy wykonane połączenie wszystko dodatkowo izolujemy – zabezpieczamy wiązkę przed uszkodzeniem. Czynność tą wykonałem taśmą parcianą

Obrazek

18. Następnie przechodzimy do pompki i wykonujemy połączenia zgodne ze schematem a następnie wszystkie lutujemy - dla przypomnienia - nie zapominamy o koszulkach i o obudowie przerywacza którego wcześniej musimy wsunąć na przewody. Dla ułatwienia wykonywania połączeń a później lutowania na pompkę wsuwamy gumową obejmę (do wykonania tej czynności pomocny będzie mam np. silikon w sprayu)

Obrazek

19. Po wykonaniu wszystkich połączeń zamykamy przerywacz obudową – dla ułatwienia uszczelkę możemy również posmarować silikonem w sprayu co znacznie ułatwi nam pracę i zaoszczędzi nerwów;)

20. Ponieważ ze względu na grubość przewodów nie damy rady zastosować fabrycznego uszczelnienia obudowy przerywacza (uszczelki - gumki) Należy zastanowić się nad tym w jaki sposób zabezpieczyć ten otwór (przez który wchodzą do obudowy pompki kabelki ) przed dostaniem się wody a także innych zanieczyszczeń.
Po zastanowieniu się wpadłem na pomysł że wykorzystam osłonę przewodów – peszel i nasunę go na ten kołnierz i zacisnę go opaską zaciskową – tzw. trytytką:

Obrazek

Efekt końcowy wygląda tak:

Obrazek

21. Następną czynnością jaką wykonujemy to mocujemy naszą nową wiązkę tak żeby pod wpływem drgań nie uległa przetarciu. Do tego celu możemy użyć także opasek zaciskowych - trytytek.

U mnie wygląda to tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

22. Ostatnią rzeczą jaką robimy to:
- podpinamy przewody paliwowe
- podpinamy przewód odpowietrzający do obudowy przerywacza
- podpinamy czarną wtyczkę – nasze zasilanie
- odkręcamy kraniki ;)

Gdy już to zrobimy wykonujemy próbę odpalenia. Po dźwięku rozrusznika słyszymy piękny dźwięk silnika a z kolei po nim pojawia się uśmiech na twarzy, który jest bezcenny;)
Po próbie sprawdzamy czy coś nie cieknie, czy coś nie śmierdzi. Jeśli wszystko jest w porządku to zakładamy osłony i możemy cieszyć się jazdą ;)

Mam nadzieję że opis który wykonałem znacznie ułatwi Wam wykonanie tej przeróbki :)

POWODZENIA
Grzegorz

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#2 Post autor: james »

Dzięki wielkie za foto-relację :isok2:
Ja z mojej strony mogę powiedzieć, że warto wyprowadzić przekaźnik do pudła pod siedzeniem, tam gdzie jest akumulator (u mnie leży właśnie na nim, oddzielony kawałkiem gumy). Taki przekaźnik nie jest wieczny, wytrzymuje około 30.000-50.000km, a wymiana w trasie, to ściągnięcie kanapy, wpięcie przewodów i na kolejne 30.000km spokój. ;)

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#3 Post autor: seba0000 »

No kolego kawał niezłej roboty :)) . Musimy się jakoś spotkać w tym roku w zeszłym nie wyszło .

Sznurek113
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 9
Rejestracja: wt sie 21, 2012 10:20 pm
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#4 Post autor: Sznurek113 »

MISTRZOSTWO ŚWIATA!!!
Mam nadzieje, że uda mi się to wprowadzić w życie.

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#5 Post autor: YACCO1 »

Obrazek
czy dobrze zrozumiałem podłączenie kabli?
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#6 Post autor: YACCO1 »

YACCO1 pisze:Obrazek
czy dobrze zrozumiałem podłączenie kabli?
czy to jest ok?
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#7 Post autor: james »

Wygląda na to, że tak :)

Benio
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 50
Rejestracja: wt kwie 26, 2011 3:23 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Bielsko Biała

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#8 Post autor: Benio »

Tak kolego dobrze to zrozumiałeś:)
Grzegorz

Pianek
Rekrut
Posty: 47
Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000V
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Mazury

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#9 Post autor: Pianek »

czy po włączeniu zaplon ale nie uruchamiająć silnika powinno byc słychać pracę pompy w SDO1?

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#10 Post autor: YACCO1 »

Witam. Mam do wymiany styki.
Chcę założyć przekaźnik.
Nie chcę inwestować w nowe styki.
Czy wystarczy że zamontuję przekaźnik?
Czy muszę także kupi nowe styki?
Jeszcze jedno jak podłączyć kontrolkę pracy pompy.

znalazłem takie coś:
http://www.tme.eu/pl/details/asr-10dd/p ... ectronics/#
http://www.tme.eu/pl/details/asr-04dd/p ... ectronics/#
czy będzie się nadawać?
zostaną w ten sposób wykluczone wypalające się styki ewentualnie przekaźnik mechaniczny.
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#11 Post autor: james »

Styki musisz wymienić. Kontrolkę podpinasz pod przekaźnik, pod piny 86 i 30.

next22
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 462
Rejestracja: pn mar 18, 2013 7:49 pm
Marka motocykla: honda
Model: sd01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Polichno

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#12 Post autor: next22 »

Pianek pisze:czy po włączeniu zaplon ale nie uruchamiająć silnika powinno byc słychać pracę pompy w SDO1?
Nie
pompa jest sterowana z modułu zapłonowego
A w sercu zawsze XL600V :)

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#13 Post autor: YACCO1 »

.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

jedrek1000f
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 21
Rejestracja: sob maja 17, 2014 4:02 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL 1000V Varadero
Rocznik: 2002

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#14 Post autor: jedrek1000f »

W moim Viaderku styki były wymieniane na nowe przez poprzedniego właściciela ale ja przy zakupie od niego dostałem pompę podciśnieniową Mikuni którą to on kupił i woził pod siedzeniem w razie W

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - zabezpieczenie styku przerywacza

#15 Post autor: james »

W temacie przerywacza to przekaźnik wytrzymał u mnie około 15tys km (Bosch), po czym się spalił - objawy identyczne jak zawieszone styki pompy (... to też zafundowałem sobie rozbiórkę pompy na zatoczce autobusowej). Polecam mieć jeden w zapasie, bo może uratować tyłek :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”