Pompa paliwa - nienaturalne działanie

Tematy dotyczące problemów z elektryka i elektroniką.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#16 Post autor: seba0000 »

james pisze:Według schematu, impuls leci właśnie z tego modułu pod lampą i dociera do cewki zapłonowej (nie wiem której) i dalej do przekaźnika pompy paliwa. Proponuję mimo wszystko zajrzeć do serwisówki, być może zauważysz coś jeszcze :)
teraz patrzyłem do serwisówki i studiowałem forum africa twin . Jeżeli chodzi o cewkę to jest to z tylniego cylindra.
cytat z forum AT : "Częstotliwość pracy pompy zależy od ciśnienia. Jest to regulowane mechanicznie w samej pompie. "
kolejny cyt. : "Po pierwsze wyjaśnijmy pracę przekaźnika pompy paliwa, bo tu mogą być niejasności i to nie tyko ty je możesz mieć!
Jak kręcisz rozrusznikiem pompa nie dostaje pełnego (całego) nacięcia / prądu, a jedynie pojedyncze impulsy w takt przeskakującej iskry z tej cewki zapłonowej. Może to być mylące w ocenie przekaźnika porównując go do tradycyjnego!!!

Jak sprawdzić przekaźnik pompy paliwa? Odpal silnik na "obcym podwieszanym" paliwie. Podepnij (na spiętej kostce przekaźnika oczywiście) zamiast pompy paliwa żarówkę 12V/21W Jeśli uruchomisz silnik i będzie pracował na wolnych obrotach / wyższych obrotach - żarówka powinna się świecić. Jeśli nie to udupiony przekaźnik, zakładam, że ja napisałeś przewód sterujący sprawdziłeś.
Przekaźnik pompy jest sterowany z tego punktu co obrotomierz ("kabel ten jest wpięty w cewkę tylnego cylindra (prawa świeca)").

Obrotomierz działa?

Możesz jeszcze podpiąć stroboskop do ustawiania zapłonu pod ten pin na wtyczce. Wtedy masz 100% pewności, że sygnał sterujący z cewki dochodzi do kostki przekaźnika.
Stroboskop musi być specjalnego typu - nie pod przewód WN a pod przerywacz."
Wychodziło by na to , że gdyby moduł źle podawał sygnał na cewkę tylnego cylindra to coś musiało by się dziać w tylnym cylindrze . A to dziwne bo viadro pracuje równo. Przekaźnika moim zdaniem nie trzeba sprawdzać bo on działa. A kur... sam już nie wiem .

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#17 Post autor: seba0000 »

Jeszcze jedna kwestia gdyby z cewki szedł sygnał o takiej częśtotliwości jak śmigają styki przerywacza pierdolca musiał by dostać obrotomierz . Tak wnioski wysnułem studiując forum AT.

Jeszcze jeden wniosek :
- do czasu aż pompa nie nabije ciśnienia będzie pracować tu cyt. "JAK KAŁACH"

Analizując dalej forum Africa Twin znalazłem to o czym James pisałeś :
Za to czy pompa pracuje czy nie odpowiada układ mechaniczno-ciśnieniowy ,gdy zaworek iglicowy się zamknie i komora jest pełna wtedy narastające ciśnienie wypchnie trzpień w pompie-styki rozwarte pompa stop.Przekaźnik jest tylko od tego żeby załączać zasilanie pompy w momencie rozruchu i pracy.
I to jest chyba powód. Okazuje się , że mam paliwo w Airboxie. Czyli , któryś zawór iglicowy mnie szkoli . Ale to już na rano .

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie - PROBLEM ROZWIĄZA

#18 Post autor: seba0000 »

A więc problem rozwiązany. Jak ktoś to napisał na forum AT czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze. Trzy stuknięcia śrubokrętem ślusarskim w gaźniki i moto jak nowe :)
Po prostu zwiesił się zaworek iglicowy i już wiem , że tym tematem trzeba się zająć. Dzisiaj montuję ten dodatkowy przekaźnik . I tyle zachodu o taką pierdółkę.
Dzięki James za pomoc .
Co przez to wiemy :
- sterowanie ciśnieniem odbywa się w pompie (takie inteligentne ustrojstwo)
- jak pompa szybko pracuje sprawdzić czy nie zakręcone kraniki
- jak pompa przelewa górą , sprawdzić czy nie pracuje szybko a to wskazuje na zaworek iglicowy

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie - PROBLEM ROZWIĄZA

#19 Post autor: płock1964 »

seba0000 pisze:A więc problem rozwiązany. Jak ktoś to napisał na forum AT czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze. Trzy stuknięcia śrubokrętem ślusarskim w gaźniki i moto jak nowe :)
Po prostu zwiesił się zaworek iglicowy i już wiem , że tym tematem trzeba się zająć. Dzisiaj montuję ten dodatkowy przekaźnik . I tyle zachodu o taką pierdółkę.
Dzięki James za pomoc .
Co przez to wiemy :
- sterowanie ciśnieniem odbywa się w pompie (takie inteligentne ustrojstwo)- jak pompa szybko pracuje sprawdzić czy nie zakręcone kraniki
- jak pompa przelewa górą , sprawdzić czy nie pracuje szybko a to wskazuje na zaworek iglicowy
Sterowanie ciśnieniem paliwa odbywa sie wbrew pozorom w gaźnikach, a nie w pompie.Jak działa pompa ? Ma trzy części : środek - korpus elektromagnesu , prawa - część mokra z paliwem, lewa - część sucha - elektryczna
Po prawej ( tam, gdzie wchodzą przewody paliwowe) są dwa zaworki zwrotne - odpowiedzialne za pchanie paliwa we właściwą stronę, membrana, której ruch powoduje naprzemiennie ciśnienie i podciśnienie w komorze pompy. Z drugiej strony membrany jest sprężyna, która odpycha membranę od korpusu w stronę zaworków i powoduje tym samym przepływ paliwa w stronę gaźnika.
Po lewej - przerywacz elektromagnesu, sterowany iglicą, przesuwającą się w korpusie i spinającą przerywacz z membraną.
Po przesunięciu iglicy w prawo - tłoczenie - przez sprężynę, po lewej spina się przerywacz, elektromagnes przesuwa iglicę w lewo - ssanie - przerywacz się rozpina, przestaje działać elektromagnes, sprężyna zaczyna przesuwać iglicę w prawo - tłoczenie. Jeśli zaworki gaźników są zamknięte, sprężyna nie ma siły docisnąć membrany i układ się zawiesza na chwilę. Zaworki się otwierają, sprężyna przesuwa iglicę dalej w prawo, przerywacz spina i cykl się powtarza.
Nie jest to trudne, ale trzeba to sobie wyobrazić. Tak działała znakomita większość pomp w starych autach, tylko napęd był mechaniczny lub podciśnieniowy. W nowych znakomitą większość stanowią wirowe, sterowane czujnikiem ciśnienia.
Pomogłem? Czy odwrotnie ?


Dopisane (Cz lip 25, 2013 2:28 pm):
seba0000 pisze:Świec akurat nie sprawdzałem, zerknę na nie rano . Pokusiłem się o wyrównanie styków pompy i sprawdzeniu działania . Przerywacz działa teraz w miarę równo ale nadal szybko . Nie tak jak przed czyszczeniem ale za szybko na wolnych obrotach.
Poszperałem pod zegarami i metodą palpacyjną znalazłem przekaźnik od pompy . Co dziwne znalazłem go w sposób taki że nie dawał oznak "życia" . Tzn każdy z przekaźników specyficznie cykał , kierunki , długie , mijania . A ten jedyny i ostatni zarazem totalne nic. Ale... przekaźnik działa , gdyż po jego odłączeniu pompa przestała pracować. Teraz zastanawiam się co to za przekaźnik ? Jakiś elektroniczny , że nic nie słychać ? Jaka jest zasada jego działania ?Doszedłem do wniosku , że chyba odpuszczę na chwilę temat pompy i jej sterowania i zajmę się gaźnikami . Coś czuję , że tak jak pisał kolega adam3911 w tym może tkwić problem. W każdym bądź razie szlag mnie już trafia i mam już dość . Na chwilę obecną padł mi samochód i moto także ! :(

O co chodzi z przekaźnikiem rozrusznika ? W/g mnie działa prawidłowo . Tak mi się wydaje . Zapala jak należy słychać jego pracę po zdjęciu kanapy . Naprowadź mnie .
Tak na zdrowy rozum - pompa jako osobne urządzenie działa sobie wspaniale po prostym podłączeniu do prądu.
Ale projektant skomplikował podłączenie i zrobił zależne od modułu.
Po co? Myślę, że jest to rodzaj zabezpieczenia wypadkowego - przestaje chodzić silnik, przestaje i pompa ( szeroko stosowane w autach rozwiązanie).
A po co dodatkowy ''przekaźnik''?
Otóż moja teoria jest następująca : moduł to urządzenie elektroniczne i jako takie nie znosi przepięć, zwarć ani tym podobnych. A przecież pompa takie generuje - stąd wypalające się styki. Więc żeby zabezpieczyć moduł przed permanentnym zwarciem pompy - dołożono takie właśnie małe urządzonko - rodzaj zaworka zwrotnego, który przenosi impulsy z modułu na pompę i nie dopuszcza do sytuacji odwrotnej.
Taka właśnie jest moja teoria. Pomogłem? Czy odwrotnie?


Dopisane (Cz lip 25, 2013 2:33 pm):
seba0000 pisze:Jeszcze jedna kwestia gdyby z cewki szedł sygnał o takiej częśtotliwości jak śmigają styki przerywacza pierdolca musiał by dostać obrotomierz . Tak wnioski wysnułem studiując forum AT.

Jeszcze jeden wniosek :
- do czasu aż pompa nie nabije ciśnienia będzie pracować tu cyt. "JAK KAŁACH"

Analizując dalej forum Africa Twin znalazłem to o czym James pisałeś :
Za to czy pompa pracuje czy nie odpowiada układ mechaniczno-ciśnieniowy ,gdy zaworek iglicowy się zamknie i komora jest pełna wtedy narastające ciśnienie wypchnie trzpień w pompie-styki rozwarte pompa stop.Przekaźnik jest tylko od tego żeby załączać zasilanie pompy w momencie rozruchu i pracy.
I to jest chyba powód. Okazuje się , że mam paliwo w Airboxie. Czyli , któryś zawór iglicowy mnie szkoli . Ale to już na rano .
Trochę błędnie.
Ostatnio zmieniony czw lip 25, 2013 3:29 pm przez płock1964, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#20 Post autor: seba0000 »

Pomogłeś :) ale za późno :(

Zauważyłem tylko jeden mały problem . Przy zmianie na wyższy bieg przy ponownym dodaniu gazu jest chwilowa dziura. Trwa tak gdzieś ok 1 sekundy po czym ciągnie . Dodatkowo występuje szarpanie poniżej 3 tyś. kłania się chyba serwis gaźników.

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#21 Post autor: płock1964 »

seba0000 pisze:Pomogłeś :) ale za późno :(

Zauważyłem tylko jeden mały problem . Przy zmianie na wyższy bieg przy ponownym dodaniu gazu jest chwilowa dziura. Trwa tak gdzieś ok 1 sekundy po czym ciągnie . Dodatkowo występuje szarpanie poniżej 3 tyś. kłania się chyba serwis gaźników.
Szkoda że za późno, no ale może komu innemu przyda się lektura wcześniej.
Serwis gaźników z czyszczeniem, wymianą filtra paliwa, regulacją podciśnienia. Ale myślę, że to może zaczekać do końca sezonu.
A z szarpaniem kiedyś walczyłem - full serwis i nic. Wiecie, co pomogło ? Porządne czyszczenie łańcucha. Nawet zakupiłem takie urządzenie i mam spokój. Teraz szarpie przy 2 tyś. :isok2: :rotfl2:
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#22 Post autor: seba0000 »

Zainstalowałem przekaźniczek - zrobiłem wiązkę , wzorowałem się na koledze Benio (porady) . Nabluzgałem trochę przy robocie ale podłączyłem . O dziwo żaden bezpiecznik nie spalony , iskier nie było i pożaru także. Wkurw... mnie tylko lutownica dostała wyrok śmierci z warunkowym zawieszeniem kary na okres próby . A oto efekty :
Obrazek
tutaj trzeba tylko uszczelnić przewody , kiedyś mi pompę zalało w deszczu ale po uszczelnieniu silikonem przewodów jeździłem w wodzie z pompą zanużoną i nic sie nie działo
Obrazek tutaj kawałek instalacji .
Wszystko działa miodzio przekażniczek cyka a drugi czeka wrazie godziny "W"
Jazda próbna dopiero jutro ponieważ nie pozwala mi ‰ , stres podczas montażu ;)
Dzięki wszystkim którzy okazali pomoc w tej materii .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”