Handbary - regeneracja i naprawa

Poradniki krok po kroku...
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
krz24
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 19
Rejestracja: ndz cze 28, 2015 5:01 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Handbary - regeneracja i naprawa

#1 Post autor: krz24 »

Handbary - regeneracja i naprawa

Poziom trudności - łatwy
Czas wykonania - ok 1 godzz
Z racji że w zimowe wieczory trochę nudno, postanowiłem ( zanim kupiłbym nowe ) naprawić moje handbary.

Jeden był grubo porysany z głębokimi bruzdami a drugi pęknięty na odcinku ok 7cm.
Oczywiście koszt takiej naprawy jest śmieszny w porównaniu do ceny nowych handbarów, wymaga jedynie trochę czasu i chęci.

Co potrzebujemy

Materiały:
1. papier ścierny ok 150 - koszt groszowy
2. Szpachla do plastiku - 15 do 20 zł
Obrazek
3. Spray lakier strukturalny do zderzaków od 15 do 25 zł
Obrazek

Naprawiane elementy
Mój pierwszy handbar - ten porysany lekko zmatowiłem, nałożyłem cienką warstwę szpachli i wyrównałem
Obrazek

Drugi handbar dałem do sklejenia do Pana który się zajmuje klejeniem plastików - koszt 15zł
efekt jak poniżej:
Obrazek Obrazek Obrazek

oczywiście miejsce klejenia tylko z zewnątrz lekko wyrównałem szpachlówką
Obrazek

Tak przygotowane handbary przetarłem benzyną ekstrakcyjną i nałożyłem 3 warstwy farby.

Efekt zaraz po malowaniu
Obrazek Obrazek

Farba po ok godzinie, powłoka twarda i porowata w strukturze.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Oryginalne handbary mają powłokę bardzo wrażliwą na zarysowania i każda rysa wygląda nieładnie.
Farba strukturalna jest naprawdę twarda a rysy na takiej powłoce będa mało widoczne, a nawet gdyby
to za niewielkie pieniądze można co sezon ją odnowić.

Koszt tej operacji ok 70zł
Nowe handbary ponad 400zł

Awatar użytkownika
LukasW
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 444
Rejestracja: sob sty 16, 2016 2:47 pm
Imię: Łukasz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2003
Lokalizacja: HH

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#2 Post autor: LukasW »

Trochę się napracowałeś. Minusem tej struktury jest mała odporność na benzynę. Jak zachlapiesz, dotkniesz ręką po tankowaniu pocieknie.

Awatar użytkownika
vaaks
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 679
Rejestracja: śr maja 21, 2014 12:23 pm
Imię: Władysław
Marka motocykla: SUZUKI
Model: DL 650
Rocznik: 2017
Lokalizacja: PWL

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#3 Post autor: vaaks »

Wygląda to ładnie. Ciekawe jak będzie się zachowywć podczas ekspoloatacji - jaka będzie trwałość, jaka łatwość czyszczenia np ze zwłok owadzich, co po kontakcie z benzyną jak pisze LukasW. Zrób jakąś próbę powłoki na wrazliwość na paliwo i zarysowania.
Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Wiek to tylko liczba
------------------------------------------------------------------------

Były:
Varadero 1000
Drag Star 1100
Drag Star 650
Jawa 250

Awatar użytkownika
krz24
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 19
Rejestracja: ndz cze 28, 2015 5:01 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#4 Post autor: krz24 »

LukasW pisze:Trochę się napracowałeś. Minusem tej struktury jest mała odporność na benzynę. Jak zachlapiesz, dotkniesz ręką po tankowaniu pocieknie.
Zrobię test, jednak jaki byłby sens robienia farby do regeneracji zderzaków nie odpornej na benzynę, gdzie ten element jakby nie patrzeć jest narażony na czynniki zewnętrzne. Ale zrobię próbkę jutro :)

Pracy tak naprawdę jest niewiele i zrobiłem to z nudów :) i ciekawości.

Awatar użytkownika
krz24
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 19
Rejestracja: ndz cze 28, 2015 5:01 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#5 Post autor: krz24 »

Zrobiłem mały test 1,5 godz po malowaniu, benzyna ekstrakcyjna nie rozpuściła powłoki i nawet nie było śladu że się rozpuszcza. Jutro zwykła PB 95. Paznokciami pociąłem zdrowo i farba nie zeszła. Pisze że po 12 godz farba osiąga swoją twardość więc jutro testy dalej.

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#6 Post autor: Merlin »

Benzyną ekstrakcyjną można czyścić nawet delikatne powierzchnie, żadnego lakieru nie rozpuści a po co lać etyliną po handbarach podczas tankowania?
Dobra robota :isok2:
Mnie tylko ciekawi jak zachowa się szpachla po ugięciu handbaru.

Awatar użytkownika
ELPeter
Udaje motocyklistę
Posty: 106
Rejestracja: pn kwie 27, 2015 11:39 am
Imię: Piotr
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Łódź

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#7 Post autor: ELPeter »

LukasW pisze:Ciekawe jak będzie się zachowywć podczas ekspoloatacji
Identyczny zabieg zrobiłem na handbarach przed zeszłorocznym sezonem,dodatkowo robiłem jeszcze pokrywę w starym kufrze.
Wyszło mi trochę taniej,bo poniosłem koszty zakupu "szklanego klucza" dla kolegi.
Powłoka trwała,odporna na benzynę ekstrakcyjną, na pianki,spraye do zmywania owadów.

Awatar użytkownika
LukasW
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 444
Rejestracja: sob sty 16, 2016 2:47 pm
Imię: Łukasz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2003
Lokalizacja: HH

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#8 Post autor: LukasW »

Ja mam u siebie coś takiego tylko czarne.
Obrazek
Są z grubego plastiku i wydaje mi się ,że przy upadku powinny klamkę uchronić przed połamaniem. Ale to tylko tak mi się zdaje :hyhy:
Co do benzyny to różnie to może być . Jak lejesz z dystrybutora i masz kierownicę przekręconą w stronę zbiornika to zawsze coś tam może skapnąć. Ogólnie ja raczej sceptycznie nastawiony jestem do lakierowania sprayem. Chociaż czarny półmat akrylowy Motipa mam zawsze pod ręką w garażu i jak mi się nie chce pistoletu brudzić jest ok.

Awatar użytkownika
krz24
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 19
Rejestracja: ndz cze 28, 2015 5:01 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#9 Post autor: krz24 »

Mnie tylko ciekawi jak zachowa się szpachla po ugięciu handbaru.
Podczas nakładania sprawiała wrażenie gumowej, po stwardnieniu w obróbce nie sypała
się tak jak zwykła tylko papier się ślizgał po niej. Oczywiście też po wyszlifowaniu wyginałem handbara
i nie pękła.

Dzisiaj po 24h powłoka o dziwo jest bardzo twarda. Wyginałem lekko handabry nic się nie dzieje.
Zmywacz do paznokci i benzyna zwykła nic nie zrobiły. Wg mnie jest to dobra alternatywa.
Jednak po sezonie będę mógł coś więcej napisać czy warto było i czy ta metoda się sprawdza w eksploatacji.

Awatar użytkownika
darekzz
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 285
Rejestracja: pt paź 25, 2013 11:00 pm
Imię: Darek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero xl 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Nowosielce k/Sanoka

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#10 Post autor: darekzz »

LukasW pisze:Trochę się napracowałeś. Minusem tej struktury jest mała odporność na benzynę. Jak zachlapiesz, dotkniesz ręką po tankowaniu pocieknie.
Z czego wy tankujecie swoje ślicznotki że lejecie benzynką po kierownicy :hystery:
Jeżeli nie pozwolimy obsłudze stacji na tankowanie to nie wyobrażam sobie aby oblać siebie (tym bardziej po rękach) a jak już to po co od razu paćkać po handbarach i tak łapki trzeba umyć bo jak takie wsadzić w rękawice.
Nie szukajmy dziury w całym Super robota !!! :isok:
No może też się jednak czepię :rotfl2: może lepiej wygląda, ale śliska powierzchnia jak już ktoś wspomniał jest jednak lepsza na insekty

Awatar użytkownika
ropa2
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 338
Rejestracja: pt kwie 24, 2015 11:37 pm
Imię: Roman
Marka motocykla: Yamaha
Model: FJR
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Janikowo

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#11 Post autor: ropa2 »

Zgadzam sie z przedmówcą, zawsze sam leje paliwo do motocykiela....ZAWSZE. Nie powinna kropla Pb spaść na motocykl a tym bardziej kierownicę. Uważam że kolega zrobił fajną robotę, bardzo podoba mi się ....tak 3mać :)
Obrazek

next22
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 462
Rejestracja: pn mar 18, 2013 7:49 pm
Marka motocykla: honda
Model: sd01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Polichno

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#12 Post autor: next22 »

ropa2 pisze:Zgadzam sie z przedmówcą, zawsze sam leje paliwo do motocykiela....ZAWSZE. Nie powinna kropla Pb spaść na motocykl a tym bardziej kierownicę. Uważam że kolega zrobił fajną robotę, bardzo podoba mi się ....tak 3mać :)

Ale jaja :hystery: :hystery: :hystery: jak my się wy...bali na połoninie na UA to się waha lała ....
licznik rowerowy na kierownicy to zmatowiał w 2 sekundy :))
A to wiadro widziałem na żywo do sprzedazy w 2015 wiosną na moto weteran w łodzi wielka sztuka . amen
A w sercu zawsze XL600V :)

Awatar użytkownika
darekzz
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 285
Rejestracja: pt paź 25, 2013 11:00 pm
Imię: Darek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero xl 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Nowosielce k/Sanoka

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#13 Post autor: darekzz »

Podziwiam..!!! Varaderką po Połoninach, jak tam na piechtę chadzam, mniejszy moto także nie ma problemu ale wiadrem.... szacun !!!

next22
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 462
Rejestracja: pn mar 18, 2013 7:49 pm
Marka motocykla: honda
Model: sd01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Polichno

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#14 Post autor: next22 »

To takie małe niedomówienie tam byłem TA póżniej AT waraderem nie polecam ogólnie ze mnie taki cwaniak gawędziarz co to Varaderem nigdzie dalej nie był :)
na ten sezon znów planuje Rumunie-Czarnogóre na starej poczciwej xtz660 a waradero do pracy tylko :)
A w sercu zawsze XL600V :)

Awatar użytkownika
darekzz
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 285
Rejestracja: pt paź 25, 2013 11:00 pm
Imię: Darek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero xl 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Nowosielce k/Sanoka

Re: Handbary - regeneracja i naprawa

#15 Post autor: darekzz »

Tak już lepiej :S bo coś mi nie pasowało z tym viaderkiem na połoninach ale nigdy nie mów nigdy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”