Tłoczki - czym smarować?

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

Tłoczki - czym smarować?

#1 Post autor: eneron »

Zauważyłem problem z cofaniem się tłoczków w tylnym zacisku :evil:
Po mocnym hamowaniu "tyłem" tłoczki nie odpuszczają całkowicie.
Jeśli tylko czas na to pozwoli, chcę zrobić z tym porządek ale nie bardzo wiem jak i czym ułatwić swobodne cofanie się tłoczków :oops:
Zdejmę zacisk, przemyję tłoczki (benzyną będzie ok?), spróbuje założyć deseczkę i ścisk stolarski jeśli nie będą dały się wcisnąć po dobroci, tylko ,że chyba bez przesmarowania taki zabieg z przemyciem nie da efektu? :?

Czym najlepiej smarować? Jakieś może porady w tej dziedzinie podsuniecie? Wszystko było ok póki nie zacząłem często i gęsto myć moto na myjni samoobsługowej :?

Czy jest ktoś na Forum, kto by mógł podać nr seryjne klocków nissin na tył oraz na przód ?
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#2 Post autor: zalmen3 »

W żadnym wypadku nie wolno myć tłoczków benzyną! Tylko spirytus albo denaturat. Przemycie benzyną może spowodować napęcznienie uszczelek i będzie Cię czekała ich wymiana.
Do smarowania tłoczków należy użyć smaru do tłoczków hamulcowych (do dostania w każdym sklepie motoryzacyjnym) lub smaru silikonowego.

Po zdjęciu zacisku delikatnie naciśnij dźwignię hamulca nożnego, żeby tłoczek środkowy się wysunął o 2-3 mm (uważaj, żeby nie wyskoczyły, więc nacisk naprawdę delikatny i ciągła obserwacja). To był by tłoczek środkowy tylnego zacisku, tłoczki zewnętrzne najfajniej wysuwać dociskając pompkę DUAL'a przy przednim lewym zacisku - najlepiej mieć do tego pomocnika, żeby delikatnie dociskał pompkę do lagi, kiedy Ty obserwujesz co się dzieje z tłoczkami i stopujesz pomocnika jak wysunięcie będzie dostateczne. Jak nie ma kto Ci pomóc to nie ryzykuj wypychania tłoczków samemu, zrób to za pomocą dźwigni nożnej. Zablokuj tłoczek środkowy, naciśnij dźwignię nożną z trochę większą siłą niż poprzednio i jeżeli tłoczki się nie będą wysuwały delikatnie odpuść nacisk - powinieneś usłyszeć coś w rodzaju "strzyknięcia", to dźwięk odblokowującego się zaworu proporcjonalnego, po nastąpieniu tego dźwięku zwiększ nacisk na dźwignię hamulca nożnego i powinny się zacząć wysuwać tłoczki zewnętrzne. Jakby któryś nie chciał się wysunąć należy zablokować ten który "chodzi gładko" (można to zrobić tak jak pisałeś ściskiem stolarskim i deseczką, ale z reguły wystarcza sama ręka) i wtedy naciskać dźwignię - powinien się zacząć wysuwać ten oporny.
Wszystko opisałem według działania układu montowanego od 2003 roku - gdzieś kiedyś czytałem że w starszych rocznikach tłoczki są ustawione odwrotnie - środkowy napędzany jest DUAL'em a zewnętrzne dźwignią, więc może u Ciebie być odwrotnie, ale to nie wiele zmienia w całej zabawie :wink:
Potem czyścisz tłoczki i całą ich okolicę za pomocą pędzelka i/lub bardzo miękkiej czystej szmatki maczanych w spirytusie/denaturacie z całego obecnego tam syfu. Po odczekaniu jakiegoś czasu aż wszystko wyschnie smarujesz tłoczki smarem do tłoczków i przystępujesz do wciskania tłoczków. Rób to z wyczuciem, żeby ich nie odchylać na boki. Możesz przy wciskaniu lekko odkręcić odpowietrzniki, wtedy idzie łatwiej, ale trzeba bardzo uważać żeby nie zapowietrzyć układu i nie zapaprać wszystkiego płynem sączącym się z odpowietrzników. Jeżeli się zdecydujesz na tą opcję będziesz musiał uzupełnić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym przy tylnej pompie. Jeżeli będziesz wciskał bez odkręcania odpowietrzników (moim zdaniem ta metoda jest lepsza) odkręć wcześniej pokrywkę zbiorniczka tylnej pompki - nie wiadoma w jakiej pozycji były tłoczki jak uzupełniano ostatni raz płyn hamulcowy, zapobiegniesz w ten sposób zablokowaniu się układu, jak płynu będzie za dużo i nie będzie miał gdzie uciekać. Jak jest go w układzie dużo (za dużo) to uważaj bo może zacząć się przelewać ze zbiorniczka - trzeba wtedy ściągnąć nadmiar strzykawką i dopiero wtedy kontynuować wciskanie tłoczków.
Potem montujesz klocki. Prowadnice klocków warto nasmarować smarem odpornym na temperaturę (ja używam smaru z dodatkiem miedzi, żeby dobrze odprowadzał ciepło - kupisz np. w castoramie). Zakładasz zacisk na jego miejsce i delikatnie naciskasz dźwignię nożną aż klocki oprą się o tarczę (kontroluj poziom płynu w zbiorniczku i uzupełniaj w razie potrzeby, żeby nie zassać powietrza!). Potem albo pompką duala, albo znów dźwignią nożną tak jak opisałem powyżej przy wyciskaniu tłoczków dopompowujesz pozostałe dwa tłoczki (lub jeden zależy czy masz nowszy czy starszy układ) kontrolując poziom płynu. Jak wszystko się ułoży uzupełnij poziom płynu w zbiorniczku tak z 3 mm poniżej max i zakręć pokrywkę. Sprawdź jak teraz działają hamulce - powinno być git.

Pozdrawiam
Internetowy sklep komputerowy - http://mirwit.com.pl

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

#3 Post autor: eneron »

zalmen3 dzięki :shock: :shock: :shock:
Najprawdopodobniej będe mia łczas dopiero w niedzielę :/ C do rocznika mego moto to jest z 2006r z ABS czyli dochodzi również ryzyko zapowietrzenia pompy ABS :? Spróbuję dostosować się do Twojej instrukcji :) Generalnie tłoczki mi się nie cofają :/ Prowadnicę warto przeczyścić papierem ściernym ?
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

Awatar użytkownika
Midmere
Uczy się jeździć
Posty: 66
Rejestracja: czw wrz 22, 2011 7:36 am
Imię: Marcin
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2002
Lokalizacja: Gliwice

#4 Post autor: Midmere »

Tak jak zalmen pisał, smar do smarowania tłoczków dostaniesz w sklepie z artykułami motoryzacyjnymi; koszt 4 zł - jedno opakowanie wystarcza na 3 zaciski spokojnie
Honda Varadero XL 1000

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#5 Post autor: zalmen3 »

Jeżeli na prowadnicach będzie syf, który nie da się zmyć spirytusem/denaturatem to można delikatnie papierem ściernym, albo małym śrubokrętem go wydłubać. Prowadnica powinna dać się wyciągnąć bez rozkręcania całego zacisku, więc można ją ładnie wypucować, jak będzie poza zaciskiem to nawet benzyną ekstrakcyjną - w końcu to tylko kawałek metalu. Zapamiętaj tylko jak była włożona, żeby sobie oszczędzić stresu :wink:
Jeszcze dodam że szpilkę przytrzymującą klocki dobrze jest zabezpieczyć klejem do gwintów (dobry jest loctite 243, koszt około 40 zeta za małą buteleczkę, ale wystarcza na kilka lat) co by się nie odkręciła, dokręca się ją momentem 18 Nm. Dobrze jest też nasmarować prowadnice zacisku, jak się go zdejmie ze stelaża - zwykły smar jest oki.

Pozdrawiam
Internetowy sklep komputerowy - http://mirwit.com.pl

Awatar użytkownika
Dawidosss
Uczy się jeździć
Posty: 94
Rejestracja: pt mar 30, 2012 11:28 am
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

#6 Post autor: Dawidosss »

Do smarowania prowadnicy ja bardziej polecił bym smar miedziany. Lepiej odprowadza ciepło, co za tym idzie jet bardziej odporny na wysokie temperatury występujące przy układach hamowania.
Ja, moja Honda,i te wszystkie szosy, którymi jeszcze nie jechałem...

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

#7 Post autor: eneron »

No i tylne hamulce działają już jak należy :D :lol:

Tłoczki pięknie, ładnie i lekko chodziły, problemem była/jest szpilka trzymające za uszy klocki hamulcowe :?
Obrazek
(jak ta szpilka fachowo się nazywa? Ma jakiś nr fabryczny aby dokupić identyczną?)

Efektem zablokowania się uszu klocków hamulcowych są zniszczone klocki hamulcowe :? Aż wstyd się przyznać, że z tak niesprawnym ukł. hamulcowym przejechałem ponad 1 tys km :roll:
Obrazek
Widać, że dolne części klocków cofały się natomiast górne w pobliżu uszu stały nieruchomo no i efekt widzimy wszyscy :evil:

Rozebrałem cały zacisk, przemyłem denaturatem, prowadniczki nasmarowałem smarem miedzianym, szpilkę potraktowałem papierem ściernym 120 i zabezpieczyłem cieniutką warstewką smaru miedzianego no i po założeniu nowych klocków udałem się na jazdę próbną po podwórku :twisted: Fakt, że klocki nie są ułożóne jeszcze ale po hamowaniu tyłem, postawiłem odrazu moto na centralkę i kołem da sie obracać jednym palcem :D Przed tym zabiegiem po hamowaniu tyłem w analogicznej sytuacji żeby pokręcić tylnym kołem na centralce trzeba było użyć całej dłoni :oops:


A może ktoś z Was ma na zbyciu taką szpilkę w dobrym stanie :?:
Chętnie odkupię
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

Awatar użytkownika
kriss
Uczy się jeździć
Posty: 56
Rejestracja: sob sie 27, 2011 2:04 pm
Lokalizacja: Opole

#8 Post autor: kriss »

Orginał kosztuje 30zł + 17 za nakrętkę .Czekam właśnie na moją bo troszkę się męczyłem z jej odkręceniem i się nieco zużyła :)

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

#9 Post autor: eneron »

kriss pisze:Orginał kosztuje 30zł + 17 za nakrętkę .Czekam właśnie na moją bo troszkę się męczyłem z jej odkręceniem i się nieco zużyła :)
Nakrętkę ????????? :shock:

Albo źle spojrzałem albo mówisz nie o tej szpilce :shock: Tam nie ma raczej nakrętki, gwint jest na szpilce oraz w korpusie zacisku, obecności nakrętki nie zauważyłem :shock:
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

adam3911
Udaje motocyklistę
Posty: 166
Rejestracja: sob kwie 11, 2009 8:11 am
Imię: Adam
Marka motocykla: Honda
Model: Xl sd02 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: warszawa

#10 Post autor: adam3911 »

po wkręceniu szpilki w ten sam gwint wkręca się cienką nakrętkę z nacięciem na śrubokręt.

Awatar użytkownika
kriss
Uczy się jeździć
Posty: 56
Rejestracja: sob sie 27, 2011 2:04 pm
Lokalizacja: Opole

#11 Post autor: kriss »

tak jak pisze Adam szpilka jest na imbus 5 ,a nakrętka wkręcana śrubokrętem często się odkręca i znika 8)

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

#12 Post autor: eneron »

kriss pisze:tak jak pisze Adam szpilka jest na imbus 5 ,a nakrętka wkręcana śrubokrętem często się odkręca i znika 8)
No to u mnie ta opcja by pasowłała :?

Ale raczej ktoś zapomniał wkręcić, bo jest jedynie szpilka na imbus i odrazu gumowa zaślepka nakładana na tę szpilkę :shock:
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

Awatar użytkownika
kriss
Uczy się jeździć
Posty: 56
Rejestracja: sob sie 27, 2011 2:04 pm
Lokalizacja: Opole

#13 Post autor: kriss »

a może w SD02 nie ma tej wkręcanej części, bo ja mam SD01

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

#14 Post autor: eneron »

kriss pisze:a może w SD02 nie ma tej wkręcanej części, bo ja mam SD01
Tak to u mnie wygląda:
Obrazek

Po włożeniu tej gumowej zaślepki raczej nie było by miejsca na tą nakrętkę blokującą szpilkę :shock:
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

Awatar użytkownika
kriss
Uczy się jeździć
Posty: 56
Rejestracja: sob sie 27, 2011 2:04 pm
Lokalizacja: Opole

#15 Post autor: kriss »

czyli mamy dwa rozwiązania z czego uważam że twoje jest wygodniejsze w użytkowaniu :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”