regulacje gaźników
regulacje gaźników
Witam mam pytanko jak często trzeba ustawiac gaźniki tzn. mam tu na mysli synchronizacje itp... przy SDO1??? gdyz strasznie smierdzi spalinami co prawda chodzi silnik rowno... moze ktos cos doradzić??? i jaki jest koszt takiego ustawienia???
- zalmen3
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 563
- Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
- Lokalizacja: Oborniki Wlkp.
To zalezy jakie i na jaki rynek wypuszczone, bo wtryskowe SD02 (juz od rocznika 2003) w wersji G (czyli na rynek Niemiecki) nie tylko maja katalizator, ale dokladnie 3 sztuki tzw. katalizatorow trójdrożnych (ang. three-way catalytic converter) jeden wstepny w miejscu gdzie kolanka sie lacza ze soba i dwa koncowe - jeden w lewej i drugi w prawej rurze doprowadzajacej spaliny do odpowiednio lewego i prawego tlumika. Ponadto w lewym przewodzie za katalizatorem wstepnym umieszczony jest czujnik tlenu wspolpracujacy z systemem wtornego doprowadzenia powietrza do gazow odlotowych (PAIR system).Pretor pisze:Viadro nie ma katalizatora.
Ja mam wlasnie taka sztuke

- zalmen3
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 563
- Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
- Lokalizacja: Oborniki Wlkp.
Katalizatory zdecydowanie - katalizator trojdrozny to taki ktory ma 3 funkcje:
- dopalanie weglowodorow do CO2 i wody
- utlenianie tlenku wegla(II) (CO tzw. czad) do tlenku wegla(IV) (CO2)
- redukcja tlenkow azotu (NOx) do azotu czasteczkowego (N2)
Za pierwsze dwie funkcje odpowiedzialna jest wysoce zdyspergowana platyna metaliczna, natomiast za trzecia, rowniez wysoce zdyspergowany, metaliczny rod. Wszystkim steruje komputer przy pomocy szeregu czujnikow (ktore sa we wszystkich typach wtryskowych Viaderek a w tych z katalizatorem dodatkowo jest czujnik tlenu). Czujnik tlenu ma za zadanie dobrac tak zawartosc tlenu w spalinach (za pomoca systemu PAIR) aby calkowicie utlenic zawarte w nich weglowodory i CO, jednak jednoczesnie nie zablokowac mozliwosci prowadzenia procesu redukcji NOx. Warunki te sa bardzo subtelne i nawet niewielkie odstepstwa powoduja zaklucenia w dzialaniu calego systemu.
Czujnik tlenu = sonda lambda
Pozdrawiam
- dopalanie weglowodorow do CO2 i wody
- utlenianie tlenku wegla(II) (CO tzw. czad) do tlenku wegla(IV) (CO2)
- redukcja tlenkow azotu (NOx) do azotu czasteczkowego (N2)
Za pierwsze dwie funkcje odpowiedzialna jest wysoce zdyspergowana platyna metaliczna, natomiast za trzecia, rowniez wysoce zdyspergowany, metaliczny rod. Wszystkim steruje komputer przy pomocy szeregu czujnikow (ktore sa we wszystkich typach wtryskowych Viaderek a w tych z katalizatorem dodatkowo jest czujnik tlenu). Czujnik tlenu ma za zadanie dobrac tak zawartosc tlenu w spalinach (za pomoca systemu PAIR) aby calkowicie utlenic zawarte w nich weglowodory i CO, jednak jednoczesnie nie zablokowac mozliwosci prowadzenia procesu redukcji NOx. Warunki te sa bardzo subtelne i nawet niewielkie odstepstwa powoduja zaklucenia w dzialaniu calego systemu.
Czujnik tlenu = sonda lambda
Pozdrawiam
- roslaw
- Stały bywalec - trochę wymiata
- Posty: 231
- Rejestracja: pn gru 08, 2008 8:46 am
- Lokalizacja: Mysłowice
"Działanie sondy lambda opiera sie na prawie sformułowanym przez Prof. Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego – dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny zostało opracowane pod koniec lat 60 XX wieku w Robert Bosch GmbH przez Dr Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z zimnym powietrzem z otoczenia.
Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300°C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.
Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i zmniejszyć do minimum emisję tlenku węgla."

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300°C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.
Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i zmniejszyć do minimum emisję tlenku węgla."









Dyskutując z idiotą lepiej mieć pewność, że on nie robi tego samego.
- zalmen3
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 563
- Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
- Lokalizacja: Oborniki Wlkp.
Lambda jest przed katalizatorem bo monitoruje sklad gazow odlotowych wchodzacych na katalizator i steruje praca silnika i reszty ukladow pomocniczych (sklad mieszanki, wtorne doprowadzenie powietrza, uklad zawracania spalin do komory spalania itd.) w taki sposob aby wlasnie ten sklad byl zoptymalizowany do odpowiedniej pracy katalizatora, a co za tym idzie do "jaknajczystszej" postaci spalin wydobywajacych sie z rur wydechowych (za optymalny sklad ostatecznuch spalin uznaje sie taki, w ktorym poza CO2, H2O i N2 nie znajduje sie nic).
To bardzo ciekawe co piszesz. Proponuję to zagadnienie włączyć do testu kwalifikacyjnego dla nowych członków kluburoslaw pisze:"Działanie sondy lambda opiera sie na prawie sformułowanym przez Prof. Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego – dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny zostało opracowane pod koniec lat 60 XX wieku w Robert Bosch GmbH przez Dr Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z zimnym powietrzem z otoczenia.
Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300°C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.
Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i zmniejszyć do minimum emisję tlenku węgla."![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

nieaktualne