Naciąg łańcucha
-
- Sympatyk
- Posty: 749
- Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
- Imię: Andrzej
- Marka motocykla: Honda
- Model: XL1000V
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: lubuskie
Naciąg łańcucha
Znalazłem na forum o naciągu łańcucha, i porady i filmik. Na filmiku widać jak varadero stoi na nóżkach centralnych. Czy to aby prawidłowy pomiar. Czy może powinien stać na bocznej nóżce ? Czy jest gdzieś napisane, że właśnie tak a nie inaczej sprawdza się jego luz ?
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"
-
- Sympatyk
- Posty: 1522
- Rejestracja: śr maja 15, 2013 10:01 pm
- Imię: mmm
- Marka motocykla: honda
- Model: VA 1000 VFR1200XD
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Świdnik
Re: Naciąg łańcucha
Moto z fabryki wychodzi bez centralnej stopki to logicznie myśląc regulacja jest na bocznej.Ale można też regulować na centralnej.Ja robię to tak stawiam moto na centralnej odkręcam śrubę fi 12 przy wahaczu trzymającą wspornik amortyzatora.Stawiam lewarek pod wahacz i podnoszę koło do momentu gdy oś koła,oś wahacza i zębatka będą w jednej linii i wtedy naciągam łańcuch aż się napręży.Obracając kołem jednocześnie podnoszę koło i opuszczam sprawdzając czy łańcuch chodzi bez oporów.Metoda bez użycia miarki.
-
- Sympatyk
- Posty: 749
- Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
- Imię: Andrzej
- Marka motocykla: Honda
- Model: XL1000V
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: lubuskie
Re: Naciąg łańcucha
Spece z fabryk zawsze myślą logicznie i specjalnie nie montują centralek by klient też specjalnie do regulacji łańcucha czy do wymiany koła je zakupił. Jak kupujesz wersję podstawową samochody to nie masz w nim nawet koła zapasowego nie wspomnę o lewarku. Czy do nówki auta kupisz takie na szrocie... nie sądzę. Logicznie myśląc nie mam wyjścia i kupuje je w salonie razem z autem. Od razu piszę że jest to fakt a nie pic.melon1968 pisze:Moto z fabryki wychodzi bez centralnej stopki to logicznie myśląc regulacja jest na bocznej.Ale można też regulować na centralnej.Ja robię to tak stawiam moto na centralnej odkręcam śrubę fi 12 przy wahaczu trzymającą wspornik amortyzatora.Stawiam lewarek pod wahacz i podnoszę koło do momentu gdy oś koła,oś wahacza i zębatka będą w jednej linii i wtedy naciągam łańcuch aż się napręży.Obracając kołem jednocześnie podnoszę koło i opuszczam sprawdzając czy łańcuch chodzi bez oporów.Metoda bez użycia miarki.
Wracając do napinania. to ja robię to inaczej. Na bocznej nóżce odmierzam 4 cm. Nie wiem jak być powinno. Nie znam zaleceń producenta.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"
- Nuno
- Sympatyk Weteran
- Posty: 369
- Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
- Imię: Krzysiek
- Marka motocykla: Yamaha
- Model: XTZ 1200 Super Tener
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Okolice Strzelina
Re: Naciąg łańcucha
Powinno być bez nóżki wcale, tylko że potrzebna druga osoba, przynajmniej po fachowemu.
Moto na kołach z naciskiem na siodło około 20kg, srawdzanie tuż za ślizgiem łańcucha.
Ale życie to życie i sprawdzanie przy centralce...
Moto na kołach z naciskiem na siodło około 20kg, srawdzanie tuż za ślizgiem łańcucha.
Ale życie to życie i sprawdzanie przy centralce...
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere
-
- Sympatyk
- Posty: 749
- Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
- Imię: Andrzej
- Marka motocykla: Honda
- Model: XL1000V
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: lubuskie
Re: Naciąg łańcucha
Tak też robiłem w BIGu bo tak też doczytałem dla tego motocykla. Być może dla wszystkich moto.. powinno się tak sprawdzać.Nuno pisze:Powinno być bez nóżki wcale, tylko że potrzebna druga osoba, przynajmniej po fachowemu.
Moto na kołach z naciskiem na siodło około 20kg, srawdzanie tuż za ślizgiem łańcucha.
Ale życie to życie i sprawdzanie przy centralce...
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"
-
- Dzień dobry jestem tu nowy.
- Posty: 18
- Rejestracja: sob cze 29, 2013 8:03 am
- Marka motocykla: KTM
- Model: 1190 Adv
- Rocznik: 2015
Re: Naciąg łańcucha
Ja od lat reguluję tak jak podaje instrukcja. Na bocznej stopce i luz 3,5 - 4,5 cm.
-
- Sympatyk
- Posty: 749
- Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
- Imię: Andrzej
- Marka motocykla: Honda
- Model: XL1000V
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: lubuskie
Re: Naciąg łańcucha
No i o to mi chodzilo. Skoro intrukcja varadero tak mowi to tak ma byc. NIE INACZEJ Juz jestem madrzejszy. Dzieki.Darek70 pisze:Ja od lat reguluję tak jak podaje instrukcja. Na bocznej stopce i luz 3,5 - 4,5 cm.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"
- Nuno
- Sympatyk Weteran
- Posty: 369
- Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
- Imię: Krzysiek
- Marka motocykla: Yamaha
- Model: XTZ 1200 Super Tener
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Okolice Strzelina
Re: Naciąg łańcucha
Panowie mam problem z tylnym kołem. Zauważyłem że po ostrej jeździe terenowej przestawia mi się tylne koło. Napinacz z lewej strony robi się luźny i koło jest przestawione z lewej strony do przodu. Może za słabo dokręcam koło? Używam płaskiego klucza bez przedłużki i kręcę póki starczy sił. Nie chcę dowalać mocniej bo boję się o gwint.
Z tego co widzę to napinacz we Viadrze jest jednostronny, działa tylko do tyłu. Może ktoś coś wie i podpowie...
Z tego co widzę to napinacz we Viadrze jest jednostronny, działa tylko do tyłu. Może ktoś coś wie i podpowie...
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere
-
- Sympatyk
- Posty: 346
- Rejestracja: pn maja 28, 2012 12:44 pm
- Imię: Marcin
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero xl 1000
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Re: Naciąg łańcucha
Wymieniałem teraz oponkę z tyłu no i trzeba było zrobić regulacje łańcucha , napinacze nie służą do utrzymania koła w równej pozycji tylko do jego ustawienia , po ustawieniu i dokręceniu nakrętki napinacze powinno się lekko zluzować , nakrętka 96Nm i musi trzymać , napinacz działa w dwie strony .
- Nuno
- Sympatyk Weteran
- Posty: 369
- Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
- Imię: Krzysiek
- Marka motocykla: Yamaha
- Model: XTZ 1200 Super Tener
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Okolice Strzelina
Re: Naciąg łańcucha
To napinacze mają być luźne po dokręceniu koła?!
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere
-
- Sympatyk
- Posty: 346
- Rejestracja: pn maja 28, 2012 12:44 pm
- Imię: Marcin
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero xl 1000
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Re: Naciąg łańcucha
Pan Honda mówi że napinacze mają być dokręcone , ale ich budowa jest tak delikatna i śrubka f6 no pewno nie jest w stanie utrzymać koła przy takim silniku , do tego służy ośka i nakrętka odpowiednio dokręcona . Jeżeli popuści nakrętka albo jest słabiej dokręcona lub ktoś zaniedba naciąg łańcucha itd to pierwsze przy dociągniętych napinaczach one dostają w "dupę" tzn odkształcenia naciągnięcia gwintów , może nie pierwszy właściciel ale któryś z kolei to odczuje , tzn ustawia równo na znakach na suwmiarce a koło krzywe do osi motocykla .Takie jest moje zdanie może błędne ale pracuje na potężnych maszynach i tam też przekładnie razem z silnikami naciąga się śrubą (napinaczem) a potem dokręca śruby mocujące i zwalnia się napinacz żeby się nie uszkodził .Mnie tak nauczyli i tak jeżdzę może dobrze może zle a może coś pośrodku.
- Nuno
- Sympatyk Weteran
- Posty: 369
- Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
- Imię: Krzysiek
- Marka motocykla: Yamaha
- Model: XTZ 1200 Super Tener
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Okolice Strzelina
Re: Naciąg łańcucha
Janki dzięki, popuściłem napinacze i na razie jest ok 

Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere
- płock1964
- Sympatyk Weteran
- Posty: 551
- Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
- Marka motocykla: Varadero + Pannonia
- Model: sd1
- Rocznik: 1999
- Lokalizacja: Płock - Schwedt
Re: Naciąg łańcucha
Dokładnie tego samego mnie uczyli, ale to dawno było.janki5 pisze:Pan Honda mówi że napinacze mają być dokręcone , ale ich budowa jest tak delikatna i śrubka f6 no pewno nie jest w stanie utrzymać koła przy takim silniku , do tego służy ośka i nakrętka odpowiednio dokręcona . Jeżeli popuści nakrętka albo jest słabiej dokręcona lub ktoś zaniedba naciąg łańcucha itd to pierwsze przy dociągniętych napinaczach one dostają w "dupę" tzn odkształcenia naciągnięcia gwintów , może nie pierwszy właściciel ale któryś z kolei to odczuje , tzn ustawia równo na znakach na suwmiarce a koło krzywe do osi motocykla .Takie jest moje zdanie może błędne ale pracuje na potężnych maszynach i tam też przekładnie razem z silnikami naciąga się śrubą (napinaczem) a potem dokręca śruby mocujące i zwalnia się napinacz żeby się nie uszkodził .Mnie tak nauczyli i tak jeżdzę może dobrze może zle a może coś pośrodku.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.
- TomekJ
- Stały bywalec - trochę wymiata
- Posty: 294
- Rejestracja: ndz gru 21, 2014 8:21 am
- Imię: Tomek
- Marka motocykla: Teraz Suzuki DL650
- Model: Dawniej Varadero 125
- Rocznik: 2011
- Lokalizacja: Rzut beretem od Pyrzowic
Re: Naciąg łańcucha
No dobrze, to takie dwa pytanka:
1) Jak się objawia podczas jazdy zbyt mocne naciągnięcie łańcucha ? Jakieś odgłosy ? Inne nietypowe objawy ?
2) jak w warunkach domowych sprawdzić, czy po regulacji napięcia łańcucha i dokręceniu osi tylne koło pokrywa się dokładnie z osią motocykla ?
1) Jak się objawia podczas jazdy zbyt mocne naciągnięcie łańcucha ? Jakieś odgłosy ? Inne nietypowe objawy ?
2) jak w warunkach domowych sprawdzić, czy po regulacji napięcia łańcucha i dokręceniu osi tylne koło pokrywa się dokładnie z osią motocykla ?
Romet Pony 50-M-2 -> Jawa 350TS -> Honda Varadero 125XL -> Suzuki V-Strom 650 DL
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2209
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Re: Naciąg łańcucha
odp. 1) Zbyt mocno naciągnięty łańcuch przede wszystkim skróci czas eksploatacji napędu. Ponadto na łańcuchu powstaną większe naprężenia podczas przyspieszania oraz hamowania silnikiem.TomekJ pisze:No dobrze, to takie dwa pytanka:
1) Jak się objawia podczas jazdy zbyt mocne naciągnięcie łańcucha ? Jakieś odgłosy ? Inne nietypowe objawy ?
2) jak w warunkach domowych sprawdzić, czy po regulacji napięcia łańcucha i dokręceniu osi tylne koło pokrywa się dokładnie z osią motocykla ?
odp. 2) Możesz to zrobić przy użyciu dalmierza. Producent jednak przewidział, że idealne ustawienie linii zębatek jest trudne do osiągnięcia w warunkach domowych i dlatego na wielowypuście wałka zdawczego, zębatka ma luz tak, aby dostosować się do linii łańcucha. Wyczyść gwinty w śrubach od napinaczy (naciągu) i wykonaj taką samą liczbę obrotów od maksymalnego wkręcenia.